Kristiansund 12 – 17 mai 2026.

Denne langhelga tok vi turen til Kristiansund og Dalabukta bobilplass. Pris er 280,- NOK og inkluderer strøm, ferskvann, tømming av gråvann og toalettkassett.

Vi var der en gang i fjor også, da var der ingen fasiliteter så det er flott at dette nå er på plass, de har også planer om å bygge et sanitær anlegg etterhvert. Det er veldig fint at de har bygget plattinger på hver enkelt plass.

Det var overraskende mye biler der når vi kom, så det er tydelig at bobilsesongen er i gang for fullt, og i tillegg var det nydelig vær så da er det jo ekstra fristende å ta seg en tur.

Det var mye biler i Dalabukta denne kvelden.
Det var deilig å sitte ute i det fine været.
Det ble litt kjølig etterhvert så da koste vi oss inne.
Det smakte godt med reker og hvitvin.
Det er fin beliggenhet i Dalabukta med utsikt mot sjøen.
Vi tok oss en tur ut for å se på solnedgangen.

Onsdag var det nydelig vær og vi slappet av og solte oss ved bilen til langt ut på dagen før vi bestemte oss for å gå en tur. Vi gikk opp til Atlanten camping der det også var noen bobiler ,og så gikk vi en tur bort i Vågen før vi gikk tilbake til Dalabukta.

I Vågen har de laget en skikkelig flott skatepark.

Om ettermiddagen kom Hilde og Roar og senere på kvelden kom Evy og Øyvind, vi bestemte oss for å slå opp teltet og hadde en fin kveld der, ei venninne av Hilde fra Kristiansund kom også en tur, så det ble sosialt og trivelig.

Luna storkoser seg.

Torsdag – Kristi Himmelfartsdag var det ikke like trivelig å stå opp, da var det grått, trist og regn.

Men vi fant ut at det nyttet ikke å sitte inne og deppe over været so vi fikk på oss turklær å kom oss ut. Det ble en frisk og fin tur på kryss og tvers i Kristiansund.

På vei opp til Varden. 78 moh.

Varden.

Ruten videre diskuteres.
Vi måtte teste litt trimapperat på vår vei….
En våt men blid gjeng.
Nordlandet kirke, en korskirke fra 1914.
Klubba

Om kvelden laget Evy og Øyvind hjortegryte med hjemmelaget potetstappe til hele gjengen, det smakte nydelig.

Fredag var det heldigvis sol igjen og det ble en deilig dag med soling og Hallgeir, Hilde, Roar, Luna og jeg gikk en tur til Lasken, den var ikke så lang, men veldig fin.

Her stod vi fint, side om side alle tre bobilene.

Vi bestemte oss for å ta oss en tur på byen om kvelden, men først hadde vi forspill i sola utenfor bilene, det var deilig temperatur og nydelig å sitte ute. Hilde hadde kjøpt med seg mini Pavlova som vi pyntet og koste oss med.

Hilde og Roar koste seg med middag i sola.
Desserten ble deilig mini Pavlova.
Og musserende hører med på en så fin dag.
Vi nyter livet.
Hilde får fotmassasje av Hallgeir.
Øyvind og Evy er Liverpool supportere og skulle inn til byen for å se en kamp om kvelden sammen med fanklubben.
Da er vi klare for en tur på byen.

Vi havnet på Bar75 som har flyttet og fått en skikkelig face-lift siden sist vi var der, nå var der mye mer trendy. Det var ganske mye folk og bra med liv der.

Her har vi kommet tilbake til Dalabukta om natta, himmelen var nydelig.

Lørdag, 16 mai var vi ganske slitne alle sammen. Evy og Øyvind dro hjem og vi andre hadde en temmelig rolig dag og kveld. Hallgeir, Luna og jeg gikk en liten tur og om kvelden slappet vi av i teltet sammen med Hilde og Roar. Siden vi skulle kjøre hjem dagen etter så kom vi oss relativt tidlig til sengs.

Vi traff på to dådyr, de var så tamme at vi kunne gå temmelig nær dem før de sprang.
Jammen ble det en minipavlova den kvelden også.
En ganske så slapp gjeng.

Søndag og 17 mai, nasjonaldagen var været også upåklagelig. Men etter en god frokost så bestemte vi oss for å kjøre hjemover, det ble en fin biltur over Atlanterhavsveien.

Hipp hurra, gratulerer med dagen Norge.
Det er flott å kjøre Atlanterhavsveien og spesielt i et så nydelig vær.

Hallgeir og jeg stoppet på Vestnes og kjøpte oss middag på Maritz kafeteria, de hadde bufé med mye godt så vi ble veldig mette, noe som seg hør og bør på nasjonaldagen.

Vestnes.

Vi hadde fine dager i Kristiansund i godt selskap, det er flott å stå på Dalabukta og en grei spasertur inn til sentrum, det blir helt sikkert flere turer dit.

Valldal 30 april til 3 mai 2026.

Siden 1 mai falt på en fredag i år slik at vi fikk langhelg, så bestemte vi oss for å ta turen til Valldalen, det begynner å bli en stund siden sist vi var der, og det så ut som vi skulle få bra vær torsdag ettermiddag og fredag, så da kjørte vi etter at jeg var ferdig på jobb klokka 12.30 på torsdag.

Vi valgte også denne gangen å stå på Elvebakken Camping, vi liker oss godt der. Siden vi har vært der flere ganger før så dropper jeg å skrive om fasilitetene denne ganen, men årets priser er: 335,- uten strøm og 385,- med strøm pr.døgn.

Været var strålende når vi kom inn så fikk en deilig ettermiddag i sola, en skikkelig forsmak på sommeren som vi selvfølgelig håper skal bli lang og varm.

Fredag startet med frokost ute i sola, og så gikk vi en tur opp til Berdalsfossen. Det var litt mer vind enn dagen før men det var såpass god temperatur at at vi gikk bare i T-skjorte og singlet.

Så deilig med frokost og bok ute i sola.

Etter turen koste vi oss med deilig, kald cremante ute i sola og litt senere ble det grilling til middag, det var en kjempe deilig dag som vi nytte i fulle drag.

Hallgeir og Luna nyter livet.
Hallgeir griller hjemmelaget mør til middag, nam.

Vi hadde avtalt med Tom og Veronika at de også skulle ta turen til Valldalen, men de kom ikke før fredags kvelden, da hadde vi noen koselige timer sammen i bilen hos oss.

Veronika og Nemi.
Tom hadde meg seg et assortert utvalg med snaps som han og Hallgeir skulle teste.
Det var mange spennende smaker der.
Nemi synest det er spennende å følge med på hva som skjer utenfor bilen.
Men hun ble sliten etterhvert og fant seg godt til rette på toppen av putene, rene «prinsessen på erten.»

Lørdag slo dessverre værmeldingen til og det ble regn….. Surt og kaldt ble det også. Men vi måtte likevel bevege litt på oss, så vi gikk en tur ned til sentrum for å sjekke ut om det var noen plass vi kunne spise middag om kvelden. Vi fant ut at på bowlingen hadde de litt forskjellig på menyen og bestemte oss for å ta turen dit litt senere.

Når vi kom opp igjen hadde Tom og Veronika hadde naboene våre dratt, så da fikk Tom og Veronika flyttet seg bort til oss, veldig kjekt å få stå sammen.

Om kvelden tok vi som sagt turen ned til Bowlingen for å spise middag, men der hadde de klart å gå tom for hamburgere! og forskjellig annet, så det var kun pizza og biffsnadder å få kjøpt, dette var skuffende men middag måtte vi ha, så da ble det kyllingsnadder på Hallgeir og meg og pizza på Tom og Veronika. Vi møtte også på Johnny og Torill utenfor, så de spiste også sammen med oss, det var koselig

Tom og Hallgeir på vei ned til bowlingen.
Mat ble det og mette ble vi.
Vi avsluttet også denne kvelden i bilen hos oss, vi koste oss til tross for været.

Søndag var det heldigvis mye bedre vær igjen, og vi gikk en tur ned til sentrum å kjøpte oss soft is før vi kjørte hjem.

Det var godt å spise frokost ute selv om det var betydelig kaldere enn på fredag.
Det smakte godt med soft is i solveggen.
Årets første.
Luna hadde sååå lyst på.

Alt i alt ble det ei super helg med mye fint vær og godt selskap, neste gang vi skal på tur sammen får vi krysse fingrene for at også Tom og Veronika får oppleve sommervarme og grilling, slik at de virkelig får kjenne på hvor deilig bobil livet kan være.

Kvalsvika på Nerlandsøya ( Frå Sunnmøre til Zanzibar) 19 til 22 mars 2026.

Det har klødd litt i kroppen for å få komme skikkelig i gang med bobilsesongen igjen, vi har hatt et par småturer som vi ikke har blogget om men nå var det tid for en skikkelig helgetur.

Denne helga ble det til Kvalsvika på Nerlandsøy for på fredag hadde vi meldt oss på et arrangement på Olafløda som het fra Sunnmøre til Zanzibar.

Her er det to bobilparkeringer men vi valgte Bjarne Kvalsvik sin, Havferie.com

Vi kjørte ut dit på torsdag og fikk bobilparkeringen helt for oss selv.

Rett over veien i kjelleren i det blå huset på bildet har han laget til to toalett, en dusj og vaskemaskin, dette er inkludert i prisen. Det var veldig greit å dusje der, flislagt og fint.

Toalett kassetten kan tømmes på utsiden av huset i røret på bildet under.

Det var et veldig varierende vær denne ettermiddagen med både regnbyger og glimt av sol. Vi gjkk en tur ut på moloen mellom regnbygene, det blåste friskt ut på der.

Bjarne har laget til en flott gapahuk, eller det begynte som en gapahuk men det ballet på seg og er nå et tett bygg der man kan fyre opp og grille om man vil eller sitte godt og varmt inne å se ut på havet rett utenfor vinduene, det er veldig flott tillaget.

Om kvelden koste vi oss med pizza, jeg forstekte bunnen hjemme og så hadde jeg på topping og stekte videre i bobilen.

Fredag våknet vi til blå himmel og sol, deilig.

Vi bestemte oss for å gå en tur ut til Golleneset fyr, det er en fin liten tur fra bobilparkeringen med flott utsikt over mot Runde.

Rett før fyret er det laget til bord og benker, der var det lunt og fint å sitte.
Luna traff en stilig kar ved navn Hermann, blanding mellom puddel og rottweiler.
«Andersgjotten»

Dette var en såpass kort og lett tur at vi måtte gå litt lenger, så da bestemte vi oss for å gå stien opp mot Okla, derifra kan man gå videre ut til Muletua men det hadde vi ikke tid til denne gangen siden vi skulle på fest om kvelden. Men vi gikk bortover fjellet et stykke før vi gikk nedover igjen til Kvalsvika. Dette ble en fin tur i flott vær.

Det var godt med en liten pust i bakken.

Når vi kom ned igjen bestemte vi oss for å åpne en flaske med musserende cider, det ble for kald vind til å nyte den ute men vi satte oss inne i gapahuken og koste oss der.

Om kvelden skulle vi som sagt på fest på Olafløda, temaet var «Fra Sunnmøre i Zanzibar». Denne kvelden var et samarbeid mellom Bjarne Kvalsund som eier Olafløda, Nils-Henning Nesje som stod for maten, en fem retters «jålemeny» som de kalte det, og Rune Haram som viste lysbilder og fortalte om prosjektet han startet sammen med John John Bruseth på Zanzibar der de har startet eggefarm for å redusere fattigdom, øke matkvaliteten og bedre likestillingen.

Når dette dukket opp på Facebook så måtte vi bare melde oss på, dette hørtes spennenende ut. Det ble desverre ikke sledetur opp til gards som det står her, men vi var heldige å fikk skyss med en lokal mann som tilfeldigvis var nede på bobilparkeringen akkurat når vi skulle til å gå. Det er ikke langt, men det var sånn vind at vi var glade for å bli kjørt.

Dette var det flere enn oss som gjerne ville få med seg og det var helt fullt i Olafløda denne kvelden, 90 stk hadde tatt turen til den koselige løda. ( låven. )

Bjarne Kvalsund ønsker velkommen.
Rune Haram sang en sang med tekst fra Zanzibar, og oppmuntret etterhvert alle til å bli med på allsang.
Nils-Henning Nesje forteller om prosjektet Zanegg Chef School som han har vært med på å starte på Zanzibar. Målet er å styrke kvinnene på øya ved å lære dem kokkeferdigheter.
Fullt hus og god stemning.

Både Rune og Nils-Henning var flinke til å fortelle og det de har fått til på Zanzibar er beundringsverdig. Rune har også bygget et hotell der og vi må absolutt si at vi ble fristet til å ta oss en tur dit.

Maten var utrolig god, men vi hadde også kjøpt vinpakke og det var en skuffelse. Vi trodde jo da at vi skulle få vin som var tilpasset de forskjellige rettene men det stemte desverre ikke.

Men det at maten var så god og at vertene bød sånn på seg selv veide opp for det, det ble en veldig fin kveld og vi fikk trimmet lattermusklene, de hadde gode historier å by på alle tre og Bjarne har virkelig et komisk talent.

Speka kamskjell med sylta fennikel, rødbet majones og lime, nydelig.
Persetorsk med en fantastisk god oppspica hollandaissaus, fantastisk.
Høyde punktet var nok indrefilet av kastrert okse, den smeltet på tunga, og pepper sausen var nydelig.
Så fikk vi et lite ostefat med veldig godt limesyltetøy, servert på en cd plate
Desserten var en Lime sorbet.
Bjarne forteller om sine planer om å gå alderdommen trygt i møte, til stor forlystelse for oss som hørte på.

Alt i alt så ble det en vellykket kveld som de alle tre kan si seg godt fornøyde med. Vi ruslet ned igjen til bobilen ca 23.30 mette og fornøyde.

Lørdag våknet vi til regn, men det var meldt noen timer med opplett fra klokka 12.00 så da passet vi på å få gått oss en tur da. Vi gikk ut til Mulevika og ned i fjøra der en tur. Vi har vært i Mulevika før og stått der med bobil, det er utrolig fint der ute med en fantastisk utsikt over havet. Det var en fin gåtur ut dit fra bobilparkeringen.

Bjarne har også båter til utleie.
Og rorbuer.
Luna syntes det var godt å komme inn igjen i varmen etter en frisk tur ute.

Vi hadde. nok en fredelig og rolig kveld alene, fredag var det 3 andre bobiler der sammen med oss som også var på Olafløda men de dro igjen på lørdag. Det var mye vind om natta så det rusket skikkelig i bilen men vi sov godt likevel.

Søndag kjørte vi hjem etter frokost, vi var litt spente på hvordan det skulle gå spesielt over broene siden det var så kraftig vind, men det gikk heldigvis veldig fint.

Vi hadde ei flott helg, og det frister absolutt med flere turer til Nerlandsøya, der er det flotte turmuligheter og nydelig natur, så man får absolutt ladet batteriene der.

Valldal 12 – 14 September.

Siden det var meldt veldig fint vær den helga bestemte vi oss for å ta oss en tur til Valldalen, vi har ikke vært der i år så nå følte vi at det var på tide.

Vi var usikre på om det kunne være mye folk der den helga så vi forhåndsbestilte plass på Muri hytteutleie og det var vi glade for, for det ble helt fullt på bobilparkeringen.

Adresse: Grandegata 63, 6210 Sylte

Tlf:  91 15 63 57

Pris: 420,- NOK.

Toalett: Ja

Dusj: Ja ( man får kort til servicebygget i resepsjonen, to dusjer pr.kort er inkludert i prisen.)

Vannpåfylling: Ja

Tømming av toalettkasett: Ja

Tømming av gråvann: Nei ( men oppe ved Elvebakken er det tømming)

Søppeltømming: Ja

Det var fint vær og god temperatur når vi kom inn så vi satt en god stund ute og koste oss før vi gikk inn å laget middag.

Deilig med bobilhelg igjen.

Det var som sagt helt fullt på bobilparkeringen og det dukket opp flere kjentfolk, vi satt ute å snakket med noen av dem en stund om kvelden, men det ble etterhvert for kaldt til å sitte ute og vi var trøtte og slitne så vi valgte å ta tidlig kveld.

Lørdag 13 September: bestemte vi oss for å gå på Berdalsetra, da syklet vi først nesten opp til et lite vannverk som ligger ved elva Berdøla og så gikk vi til fots derifra.

Det er bratte bakker oppover mot vannverket, men med el sykler gikk det veldig fint, bortsett fra at det var en del løsgrus og det synest jeg er litt skummelt, så den siste bakken turte jeg ikke å sykle, vi satte derfor fra oss syklene i en sving der.

Fra vannverket går det en sti som er ganske bratt, man går gjennom skog et godt stykke men etterhvert så får man flott utsikt. Stien er litt gjenngrodd enkelte steder, men det er ingen problem å gå der.

Oppe på selve Berdalsetra er det nydelig utsikt og der er det et bord med benk hvor man kan ta seg en rast.

Her er vi ved elva Berdøla.
Så er vi kommet til stien.
Her kan man se til en viss grad hvor bratt det faktisk er.
Berdalsetra.
Etter å ha gått i såpass bratt terreng så var det godt å komme ned igjen på flat vei…
Å her sto syklene og ventet på oss, det var veldig greit å slippe å gå alle bakkene ned igjen.

Det var en fin tur i kupert terreng som vi godt kan tenke oss å gjøre opp igjen.

Det smakte med grillmat etter turen.
Det ble en nydelig kveld etter en fin dag.

Søndag 14 september: Hurra for meg som hadde bursdag, jeg fikk pakke på senga og det var akkurat det jeg ønska meg, sittepute i ull med høy rygg til campingstolen fra ullnorge, den skal bli god å ha utover høsten.

Jeg gleder meg til å ta i bruk denne flotte puten.

Vi gikk en tur denne dagen også, men det ble bare en rolig rusletur opp Bedringens vei og forbi Elvebakken Camping( der så det også ut som det hadde vært fullt i helga) og veien ned igjen til sentrum.

Det var temmelig tomt på bobil parkeringen når vi kom tilbake etter turen.

Dette var akkurat en sånn helg vi trengte, rolig og fredelig og med en veldig flott tur, mye fint vær, litt sosialt samvær og ellers masse kos.

På vei hjem stoppa vi på Systra Kafe på Sjøholt og spiste middag inklusiv dessertbufet, vi måtte jo feire bursdagen min. 🎂

Det smakte med middag og dessert.

Trandalblues 2025.

4 – 6 juli var vi endelig klare for Trandalblues igjen, det var tre år siden sist vi var der og for første gang med bobil, etter å ha vært der mange ganger med båt.

Trandal er en bygd i Hjørundfjorden i Ørsta kommune på Sunnmøre. Her er det ikke veiforbindelse, og for å komme seg dit må man ta ferge, leie skyssbåt eller bruke egen båt. Det er utrolig idyllisk der, og vi føler oss både heldige og privilegerte som har hatt muligheten til å besøke denne vakre bygda mange ganger.

Vi var tre par som hadde bestilt bobilplass og et fjerde par kom med båt.

Hallgeir og Luna reiste inn allerede på onsdag, og hadde en fin kveld der inne. Jeg dro inn torsdag etter jobb, jeg kjørte fra Ålesund til Standal med privat bil og satte igjen bilen der før jeg tok ferga over til Trandal. Hilde og Roar kom med samme ferge så da fikk jeg skyss med dem bort til Christian Gaard der festivalen er.

Det kom to bobiler til på den ferga, og det var litt kaotisk når vi kom bort for privatbilene til dem som jobber der stod der slik at det ikke var mulig å få parkert. Men bilene ble flyttet og det ordnet seg til slutt.

Vi merket at festvialen har blitt mindre enn den var for noen år siden, da var det alltid temmelig fullt i båthavna på torsdag men nå var der god plass, men på bobilparkeringen var det bortimot fullt.

Usedvanlig god plass i båthavna for å være en torsdag kveld.
Reker er alltid godt.
Besøk utenfor bobilen av Hilde og Roar.

Det var noen regnbyger i løpet av dagen men om kvelden ble det fint selv om temperaturen ikke var så høy. Vi tok oss en tur bort i Løda der det var jamming og god stemning, og en fin oppvarming til festivalen som begynner for alvor på fredag.

Det ble en nydelig kveld og solnedgang etter en dag med en god del regn.
Da er damene klare for å ta kveld og lade opp til morgendagen.

Fredag var det varierende vær om formiddagen med en del regnbyger men da kom deg seg også til kvelden, og det var heldigvis grei temperatur.

Hallgeir, Luna og jeg gikk en tur ut på enden som er en enkel, liten tur og ellers så koste vi oss ute å snakka med kjentfolk og tok i mot Kristin og Bent Hugo som kom med bobil og Merete og Trygve som kom med båt.

Luna fikk løpetid på onsdag så der var noen passe frustrerte hannhunder som nok gjerne kunne tenkt seg å hilse nærmere på henne.

På tur ut på enden, her er det fint å bade på varme dager.
Det kom litt mer båter på fredag.
Trandal hatten i det fjerne, den var ikke et mål denne helga.
Det ble ganske mange bobiler etterhvert.
Sosialt på festival også for det firbente.
Luna og gårdshunden Lucy.

Luna blir litt stresset av å være alene i bobilen, vi har øvd litt for lite på det, men vi var så heldige at Lise og Hans Olav også var der inne og de hadde med seg Gina som er fra samme kennel som Luna, de har vært en del sammen og kjenner hverandre godt, så Lise foreslo at hun kunne være sammen med Luna i bobilen om kveldene når vi var på festival, det fungerte veldig bra og de slo seg til ro begge to. Vi har kamera i bilen så vi fikk følge med på dem.

Heldige Luna som fikk ha Gina som barnevakt.

Det er viktig med god skilting. 😂
Festivalbåndet må på.

Det ble en fin kveld med mye flott musikk og masse dansing, akkurat sånn som vi liker det.

Lørdag gikk Hallgeir, Luna og jeg en tur ut på Nes, det er en veldig fin tur i nydelig natur som tar ca 35 minutt en vei, denne dagen var det lettskyet og varmt, herlig.

Vi hadde avtalt med resten av gjengen at de skulle gå oss i møte når vi begynte på tilbakeveien, da møttes vi omtrent midt på. Der gikk vi ned til sjøen for å nyte medbrakt musserende, dette har blitt en tradisjon på lørdag formiddag når vi er i Trandalen.

Om kvelden var vi nok en gang klare for festival, det var mye bra musikk da også og høydepunktet var The Norwegian Soulband med Kim Rune Hagen som vokalist, for en stemme! Vi fikk virkelig testa dansefoten denne kvelden også, kjempe gøy.

Det var betraktelig flere folk på lørdag.

Kim Rune Hagen leverte så det holdt.

Søndag var været helt strålende og vi fikk noen deilige timer i sola før vi kjørte hjem. Det går ikke så mange ferger fra Trandal og med så mange bobiler så er det greit å prøve å få returen litt fordelt utover dagen. Jeg tok 15.50 fergen og fikk skyss med Hilde og Roar bort, Hallgeir valgte å vente til 19.00 ferga og det var lurt, for han hadde ikke kommet med på den som vi tok, det var fergekø helt opp på veien og flere biler sto igjen.

Litt av fergekøa….

Det var veldig kjekt å være tilbake på Trandal, det er en helt unik opplevelse med en festival i slike omgivelser. Og når været ble mye bedre enn meldt, musikken var bra og samværet hyggelig med masse fine mennesker og både gamle og nye bekjentskap så kan det ikke bli bedre. Tipp topp helg på alle måter. ❤️

Midsund 15 – 18 mai.

I år valgte vi å feire nasjonaldagen på Midsund, der er det ikke egen bobilparkering men det er lov for bobiler å parkere på Midsund Marina.

Pris er 200,- NOK inklusiv strøm, og da får man kode til servicebygget.

Siden jeg har skrevet innlegg fra Midsund før så sier jeg ikke mer om fasilitetene nå, alt står i det innlegget.

Jeg avspaserte fredag 16 mai, så vi kjørte rett til Midsund etter jobb torsdag 15 mai.

Det er veldig fint å parkere i Marinaen, plassen er gruslagt og man har sjøutsikt.

Midsund er en tidligere kommune i Møre og Romsdal som eksisterte fra 1965 til 2019. 1. januar 2020 ble kommunen slått sammen med Molde kommune.

Kommunen besto av øyene Otrøy, Midøy, Dryna, Magerøy samt øya Tautra. Øygruppa ligger ved inngangen til Romsdalsfjorden ut mot Atlanterhavet og var omgitt av kommunene Aukra mot nord, hjemkommunen Molde  i øst, Vestnes i sør, Ålesund kommune mot sørvest og nordvest Haram og Sandøy.

For å komme oss dit kjører vil til Brattvåg og tar ferge over til Dryna, så er det ca 35 minutt å kjøre til Midsund Marina.

Det var en del biler der når vi kom, 7-8 stk tenker jeg. Flesteparten av dem var der sammen og de fleste av dem kjenner vi fra før. Det ble derfor en sosial ettermiddag/kveld der vi var en hel gjeng samlet rundt bålpannen, den trengte vi for det var ikke mye varme i lufta til tross for at vi er langt ute i mai.

Hallgeir og jeg koste oss med reker i bilen før vi gikk ut og var sosiale sammen med de andre.

Nydelige reker.

Det var koselig å sitte ute rundt bålpannen i sosialt lag.

16 mai hadde vi bestemt oss for å gå på Digergubben 527 moh, det er en fin tur som går opp rett over marinaen, det er sherpa trapper store deler av turen og i det første partiet er trinnene ganske høye, så det er litt krevende å gå der men overkommelig for de fleste.

Vi lånte med oss Mittelspitzen Tico og Luna syntes det var stas med selskap.

Været var upåklagelig med sol fra blå himmel men når vi nærmet oss toppen kom desverre tåka veltende, så vi fikk ingen utsikt der oppe.

Hallgeir og Luna tar en liten hvil i trappa før vi går videre.
Man blir raskt belønnet med en nydelig utsikt.

Vi var veldig optimistiske her, vi trodde tåken var i ferd med å forsvinne men dengang ei….

2 blidfiser i tåkehavet…
Ikke mye utsikt nei…
Luna og Tico koser seg.
Siden vi ble snytt for utsikten på toppen måtte vi ta en stopp lenger nede for å nyte den litt, den er fantastisk.
Viktig med drikke på en så varm dag.
Da er vi nesten nede igjen, det er knærne mine glade for, det er hardt å gå ned så mange trapper.
Her er vi kommet til snarveien fra hamna, denne trappa er ny siden sist gang vi var her og knytter sammen den øverste og den nederste veien.
Luna har en flørt med pomeranieren Dino når vi kom ned igjen.
Luna fikk også hilse på ei Doga Canario tispe ved navn Sheila, det var både skummelt og gøy.

Om ettermiddagen kom både mamma og Palmar og Hilde og Roar, veldig koselig. Vi grillet sammen med mamma og Palmar og det ble en kald fornøyelse, det var bitende kald nordavind men grillmaten smakte godt som alltid.

Dette ble en kald fornøyelse.

Etter maten flyttet vi oss inn i det skjulet som står på kaia der hadde vi varmelamper så der ble det varmt og godt etterhvert, en hyggelig kveld i godt selskap.

Jammen er det sosialt og kjekt dette bobil livet synst Luna, her har hun en kosestund med mamma.

17 mai hadde vi bestilt bord på Midsund Gjestestove til 16 personer klokka 15.00 så da gikk vi bare en liten tur nede i bygda sammen med mamma og Palmar om formiddagen.

Hurra for 17 mai!
Gratulerer med dagen Norge.
Mamma og Palmar sitter å manner seg opp til å gå ned igjen til bilen etter middagen på Midsund Gjestestove, det var buffet og vi ble mette så det holdt.

Om kvelden rigget vi oss til med levegg foran bilen til Hilde og Roar og skålte i musserende med jordbær til, en fin avslutning på en deilig og avslappende dag.

Når sola forsvant så måtte vi frem med pleddene, men da gikk det greit å sitte ute.

Luna var hos frisøren noen dager før og ble ganske så kortklippet, det ble en stor overgang og hun ble så kald at hun måtte få sitte under pleddet med mamma, da koste hun seg skikkelig.
Inne i bilen igjen så vi litt på avstemmingen på Grand Prix, men det ble raskt klart at Norge kom til å få en dårlig plassering så da var det greit å bare legge seg.

18 mai bestemte vi oss for å ta oss en sykkeltur til Magerøya sammen med mamma og Palmar, været var nydelig også denne dagen, og dette var dagen med minst vind for hele helga, typisk nok når vi skulle hjem, men siden det var kort reisevei så var det bare å nyte dagen til fulle.

Jeg tok noen bilder fra sentrum før sykkelturen.

Bilde mot marinaen, det var mye bilder der i helga, vi har aldri opplevd så mange bilder der før.

Det er flott å sykle til Magerøya, det er sykkelsti en del av veien ut dit og ute på selve Magerøya var det veldig lite trafikk, vinden tok seg litt opp i løpet av turen og over broa blåste det såpass at det var litt ekkelt, men alt i alt en veldig fin tur.

Det var deilig med en pause i solveggen.
Da er vi klare for returen.

Vi tok en liten pause på Skravlebenken på vei tilbake.

Når vi kom tilbake til bilene gikk Hallgeir og jeg å kjøpte oss middag borte på Kafe Innendørs før vi pakket sammen, vi passet også på å få tømme toalettkasetten, fasttanken og gråvannet før vi dro, veldig greit at det er tilrettelagt for det på marinaen.

På fergekaia på Dryna er det veldig fint å gå en liten tur mens man venter på ferga, det ligger to flotte hytter med nydelig beliggenhet rett bortenfor kaia.

For en perle, de er heldige de som eier dette.

Det var en flott helg i hyggelig selskap og med fine turer både til fots og på sykkel, en helg helt etter vår smak. Vi har vært på Midsund flere ganger både med båt og med bobil og vi liker oss veldig godt der, så det blir helt sikkert flere turer dit.

Kristiansund 21-23 mars 2025.

Denne helga tok vi turen til Kristiansund og den nye bobilparkeringa i Dalabukta:

GPS-koordinater: 63°07’35.0″N 7°43’47.2″E

Adresse:

Telefon: +47 71 67 11 11

Vakttelefon: +47 71 67 11 11 (til kl. 19:00)

Epost: post@ksuparkering.no

Betaling med kort på områdets betalingsautomat – Pris kr 280,– pr. døgn. inkl.strøm, kan også betale på easypark.

Det er veldig fin beliggenhet helt nede ved sjøen, plassen er gruslagt og godt oppmerket.

Der er ingen fasiliteter nå, men det kommer. Det skal være både vannpåfylling, tømming av gråvann, tømming av toaletkasett og søppeltømming.

Bobilparkeringen er sentralt plassert, 15-20 minutter å gå inn til sentrum.

Fin utsikt fra bobilparkeringen.
Det var god plass denne helga.

Vi satt ute en stund, men det ble fort kaldt når sola forsvant så da måtte vi trekke inn, vi nøt da synet av en flott kveldshimmel/solnedgang inne fra bilen.

Det ble en nydelig kveld.
Det er deilig å kose seg med en god bok og nyte dette synet samtidig.
Jeg fikk endelig tak i den berømte Dubai sjokoladen som har tatt fullstendig av på SoMe i det siste, og den er faktisk veldig god…..

Bobilparkeringen ligger skjermet til så vi hadde ei god og rolig natt, ingen trafikkstøy eller annet bråk.

Vi våknet til strålende vær på lørdag og det var meldt opp mot 16 grader den dagen, det var skikkelig vår i lufta, helt nydelig

Jeg nyter frokosten, boka og utsikten.

Utsikt fra bobilparkeringa.

Etter frokost bestemte vi oss for å gå en tur i det fine været, vi gikk først til Myra hundepark, det er et ganske stort område med frislipp for hunder, inngjerdet med sluse. Det var ingen andre hunder der, men Luna fikk løpe å fikk ut litt energi.

Myra hundepark, her er det en skikkelig sluse før man kommer inn i hundeparken.

Fra hundeparken kom vi inn på Havstien som er en rundtur og blir beskrevet som en fjelltur i fjæresteinene, det er en bra beskrivelse synest jeg, for det er et spennende og variert terreng.

Vi gikk deler av den, når vi gikk fra bobilparkeringen og tilbake ble det en tur på ca 3 timer, det er en tur som kan passe for de fleste. Merkinga av stien er variabel, det er veldig godt merket enkelte steder men så kan det plutselig være langt mellom merkene og der er flere veiskiller så til tider var det litt vanskelig å vite hvilken vei vi skulle gå, men vi fant frem og det ble en flott tur.

Litt klatring ble det også.
Det er laget til trapper enkelte plasser.
Og her hadde de laget til en bro.
Her kom vi til en fint utsiktspunkt.

På vei tilbake til bobilparkeringen stoppet vi i byen på Bar 75 for en forfriskning, det var deilig å sitte ute i sola og nyte den. Prisene var også veldig hyggelige der, en god del billigere enn i Ålesund.

Det smakte godt med en kald cider etter turen.

Utsikt over Vågen i Kristiansund på vei tilbake til bobilparkeringen.
Luna og jeg nyter livet maksimalt etter turen, det ble varmt og godt i sola.

Vi fikk noen deilige timer i sola ved bilen, det var helt vindstille så sola varmet godt, dette gjorde godt for kropp og sjel, en skikkelig forsmak på våren.

Hallgeir er klar for en bedre middag.
Det ble flott nordlys om kvelden.

Søndag var været like flott og det var enda varmere enn dagen før, vi oppdaget at det går en sti rett ved bobilparkeringen så vi bestemte oss for å teste den. Vi tror det går an å gå et godt stykke her også, men vi gikk bare en times tur for vi ville komme oss hjemover i rimelig tid. Dette var også en fin tur og det var veldig greit at det var bare å gå ut bobildøra så var vi i gang.

Nok en strålende dag.

En kanonstilling fra krigen.
Det er ikke så lett å se hva som står på T-skjorta mi, men det er ei tekst jeg er veldig enig i: «Norge er ikke skapt for å sitte på ræva.»

Etter turen var det bare å pakke sammen og kjøre hjem, vi passet på å fylle opp gasstanken, det var en av grunnene til å dra til Kristiansund nå i helga. Vi må nemlig dit, eller til Karvåg på Averøya eller til Stryn for å fylle, og vi ville gjerne ha full gasstank til påske.

Dette var ei helg som gjorde godt for kropp og sjel, det var deilig å få en skikkelig forsmak på våren, nå er det bare å krysse fingrene for å at vi får masse fint vær i påska, hvor turen går da har vi ikke bestemt oss for enda, så det blir spennende å se hvor vi havner, vi gleder oss iallfall til langfri og tur.

Flø 8 -10 November.

I helga var det endelig meldt fint vær og da måtte vi bare komme oss på bobiltur igjen, det har blitt for lite av det i det siste.

Vi bestemte oss for Flø og Flø Feriesenter:

Adresse:Flø, 6065 Ulsteinvik

Telefon Kontor: :+4770015080

Mobil: +4791389024

Epost: flo.feriesenter@tussa.com

Pris: 300,- NOK inklusiv strøm ( 340,- NOK i høysesong)

Dusj: Ja, får kjøpt poletter i resepsjonen, vet ikke pris for vi dusjet i bilen.

Toalett: Ja

Tømming av toalettkasett: Ja

Tømming av gråvann: Usikker.

Vannpåfylling: Ja

Vaskemaskin: Ja, vet ikke pris.

Tørketrommel: Ja, vet ikke pris.

Campingplassen har oppstillingsplass for 20 – 30 vogner og biler, de fleste plassene er på en gresslette helt nede ved sjøen/stranda. På det meste er det 150 meter å gå til sanitærbygget/resepsjonen med kiosk.

Vi var den eneste bilen der denne helga, i høysesongen er det som regel fullt hver helg.

Jeg avspaserte fra klokka 13.00 på fredag med håp om å rekke solnedgangen, men dessverre så kom det en del skyer så vi ble snytt for den. Men vi fikk en flott ettermiddag og kveld der likevel.

Vi stod kjempe fint til med flott utsikt over havet, vi gikk en liten tur på den fine stranda som er der slik at Luna fikk rast fra seg og så satt vi en stund ute, men det var kald vind så det ble fort for kaldt, så da ble det innekos i bilen resten av kvelden.

Her stod vi fint med fantastisk utsikt.

Kjempefin badestrand rett ved campingen.

Ny yndlingsplass for Luna, her har hun bra oversikt.
Hallgeir og Luna nyter utsikten.
Vi hadde med oss krabbeklør som vi koste oss med til kvelds.

Etter en rolig og fredelig natt der vi kun hørte bølgeskvulp når vi våknet så stod vi opp til en flott dag på lørdag, lettskyet, vindstille og helt perfekt turvær.

Vi bestemte oss for å gå en rundtur på fjellet, vi gikk opp rett bak campingen til fjellet Veten som er 490 m.o.h, turen opp dit er bratt og noen vil nok synest at den er luftig, det er lagt ut tau på de bratteste partiene og det er det god hjelp i. Når man er ferdig med det bratteste partiet så er turen ganske familievennlig med lyngterreng.

Starten på turen, går først opp gamleveien.
Her har vi komet inn på nye veien.
Da er det ganske raskt skiltet opp mot Veten.
Det var veldig greit at det var lagt ut tau i de bratteste partiene.
Vi nærmer oss toppen og utsikten er formidabel.
Luna og jeg koser oss på toppen av Veten.

Det er flatt og fint å gå når man har kommet opp.

Vi valgte som sagt å gå en rundtur isteden for å gå samme vei ned igjen, vi gikk da videre inn til Smørkinna og ned til foten av Sneldelia og stien ned igjen til grusveien ved Brørevatnet og derifra ned igjen til campingen. En veldig fin runde på 11.5 km.

Vi traff en kjentmann på Veten som skulle gå en lengre tur, men han slo følge med oss bort til Sneldelia og viste oss stien vi skulle gå ned igjen.
Da er vi nede igjen på grusveien og har 5 km å gå tilbake til campingen.

Godt å varme seg på saueskinnet etter turen.

Jeg er fra Ulsteinvik som ligger 8 km fra Flø og det er alltid kjekt å være på hjemlige trakter. Vi fikk besøk om ettermiddagen av broren min og familien og om kvelden fikk vi besøk av venner, Per Ove kom å spiste middag sammen med oss og Yvonne kom også innom en tur, kjempe koselig.

Luna var sliten og fornøyd etter turen.

Søndag gikk vi bare en liten tur ned på stranda og moloen og langs veien et lite stykke, før vi kjørte inn til Ulsteinvik sentrum.

Vi hadde avtalt å møte broren min og pappa på Kafe Nova for å spise middag, så da feiret vi farsdag med nydelig lammesteik og deilig eplekake med softis til dessert, vi var litt tidlig ute så vi rakk å gå en liten runde i sentrum før vi skulle treffe dem.

Nydelig eplekake med softis.

Vi kjørte hjem mettet på god mat, sosialt og koselig samvær og flotte natur opplevelser, Flø har mye mer natur å by på så det blir garantert flere turer dit.

Kanal: Grip dagen med bobil

Messedager på Løviknes Caravan.

26-29 September var det klart for messedager på Løviknes Caravan på Vestnes. Dette har de arrangert årlig siden 2007, men det var første gangen vi var med på det.

Jeg tok ut en feriedag på fredag og avspaserte et par timer på torsdag så vi kjørte fra Ålesund klokka 13.30. Vi hadde avtalt med mamma og Palmar slik at vi var der omtrent samtidig.

Vi valgte å parkere på Livneset og der var det god plass når vi kom. Sylvi og Bengt hadde også tatt turen og i tillegg til dem så var der bare en bobil til.

Det var sol og fint vær og vi fikk satt opp pop-up teltet mellom vår bil og Palmar sin bil, og så satt vi utenfor bilene og koste oss i sola til den gikk ned. Da var det veldig greit å trekke inn i teltet der vi hadde havets festbord med reker, krabbe og hummer, et skikkelig spleiselag med 6 stykker til bords. Det smakte nydelig som alltid, sjømat blir jeg aldri lei av.

Da var vi på plass og teltet er komt opp.

Sola varmet godt så lenge det varte.

Oioioi, her var det mye godt.
Må presisere at dette er fjorårs hummer, måtte spise opp den nå før årets sesong. God var den uansett.

Vi hadde en koselig kveld i teltet og takket være gassovnen så hadde vi det varmt og godt, jeg synes at disse pop-up teltene er en genial oppfinnelse.

Fredag var det meldt temmelig mye regn etterhvert, men været var greit fra morgenen av så da gikk vi en tur bort til Løviknes Caravan å så på bobilene de har der, det er alltid gøy å se på biler og nok å bli fristet av, men enn så lenge så er vi fornøyde med Concorden og nøyer oss med å se.

På vei bort til Løviknes, sola var fremme enn så lenge.

Det var servering av pølser med brød eller lompe og deilige kaker, kaffe og brus.
Her er det et godt utvalg av både nye og brukte bobiler.

I utstyrsbutikken hadde de også forskjellige tilbud og rabatter for dem som måtte trenge noe der.

Vi gikk en tur bort til Hagneset før vi gikk bort igjen til campen.

Om kvelden samlet vi oss på nytt i teltet, og siden vi hadde med oss alt for mye mat dagen før så ble det nok en gang havets festbord, vi var ikke lei oss for det for det smakte like godt denne kvelden.

Luna koser seg på bobiltur og på fanget til mamma.

Det regnet ganske så kraftig hele kvelden men vi hadde det både tørt og varmt i teltet heldigvis. Vi avsluttet kvelden forholdsvis tidlig for vi ville være opplagte til lørdagskvelden og festmiddag på Vestnes hotellet i regi av Løviknes Caravan.

Lørdag morgen våknet vi med et brak! Det hadde nemlig blåst krafig opp i løpet av natta så teltet veltet og stoler og bord lå strødd. Heldigvis hadde Hallgeir i tillegg til å bardunere, også bundet det fast i hjulene på bilen til Palmar. Om han ikke hadde gjort det så hadde det nok mest sannsynlig blåst på sjøen.

Vi fikk på oss klærne i en fart og føk ut for å redde det, vi måtte bare slå det sammen og stappe både det og møblene klissvåte inn i garasjen på bobilen. Vi kunne ikke se noen skader heldigvis og krysset fingrene for at det hadde gått bra, så måtte vi satse på at det ble en fineværs dag ganske snart slik at vi fikk mulighet til å få tørket alt sammen og pakke det skikkelig.

Snakk om sjokkvåkning på morgenkvisten.

EDIT: Tirsdag 1 oktober fikk vi en fineværs dag og Hallgeir fikk slått opp teltet hjemme på terrassen til tørking, det var like helt heldigvis. Men vi må nok bardunere bedre i fremtiden med grovere kroker.

Teltet står til tørk hjemme på terassen, det gikk heldigvis bra denne gangen.

Når vi hadde fått summet oss etter sjokket så oppdaget vi at vi hadde fått frokost på døra fra Løviknes Caravan, det var en hyggelig overraskelse.

Frokost, avis og brev fra Løviknes Caravan.

Etter frokost og en liten rådslaging bestemte vi oss for å flytte oss bort til sentrum, vi ville gjerne være nærmest mulig hotellet siden det var meldt regn absolutt hele dagen og kvelden.

Løviknes har avtale slik at etter klokka 16.00 på fredag er det lov å parkere på forskjellige parkeringsplasser inne i sentrum og de legger ut ekstra strøm, her får man parkere gratis med strøm.

Vi hadde kontakt med Jan Asle og Anne Berit som kom kvelden før og sjekket med dem om det var ledige plasser til oss, det var det og vi fikk plasser rett ved Rema 1000, noe vi var veldig glade for om kvelden når vi skulle gå bort til hotellet.

Når vi var vel på plass gikk mamma og jeg en tur med Luna bort til Vestens bobil- og rasteplass og et stykke bortover den flotte turstien som er der.

Det var godt å få luftet seg men det var deilig å komme inn igjen i varmen og få tørke seg.

Om ettermiddagen rakk vi et lite forspill i bilen vår sammen med mamma, Palmar, Jan Asle, Anne Berit, Wenche og Henning før vi gikk bort til hotellet.

Før middag var det underholdning med Arild Hoksnes og Svein Erik Nautnes, som fortalte historier og vitser, de hadde mange gode poeng og fikk latterdøra på gli.

Etter underholdningen fikk vi deilig middag, alle tre rettene smakte kjempe godt, og med karamell pudding til dessert ble det en skikkelig suksess.

Det eneste problemet var at vi ble alt for mette, det ble derfor ikke hæle i taket på de som satt ved vårt bord iallefall.

Etter middagen spilte Bernt Fylling opp til dans, han spilte god dansemusikk og det var mange som fikk svinget seg.

Det ble en hyggelig kveld i et veldig koselig lokale.

Søndag kom sola frem igjen og vi var en tur bort på Løviknes igjen før hjemreise, vi snakket med en av de hyggelige damene som jobber der og hun sa at de var fornøyde med helga til tross for været, de hadde bra med besøk alle dagene, og det var egentlig over forventingene sa hun med det været som var meldt.

Da er vi straks klar for avreise.

På lørdag snødde det en god del på Ørskogfjellet med veiene var heldigvis bare igjen når vi kjørte over, så turen hjem gikk fint og uten dramatikk.

Jeg håper at det snøfallet bare var en liten skremsel for jeg er ikke klar for vinter enda.

Livneset – Vestnes.

I helga tok vi turen til Livneset bobilparkering på Vestnes.

Adresse: 6390 Vestnes.

Pris: 175,- NOK uten strøm og 225,- NOK med strøm.

Ingen andre fasiliteter enn strøm og vannpåfylling.

Fasiliteter på nabocampen ved småbåthavna ca 100 meter unna.

Det er flott beliggenhet ved sjøen men nydelig utsikt.

Vi kjørte fredag ettermiddag, det er ca en time å kjøre fra oss. Været var nydelig, sol og blå himmel. Det var litt vind, men vi satte opp leveggen og da ble det helt perfekt. Vi koste oss med grillmat og satt ute til 21.45 om kvelden, helt herlig. Vi har hatt mye dårlig vær så langt i sommer så det var godt å få en skikkelig sommerkveld.

Det er flott utsikt mot Tresfjordbrua og Romsdalsfjella.

Det var en del bobiler der når vi kom.

Hallgeir nyter livet.

Vi har fått oss hund siden sist, vi er så heldige at vi får være forvert for ei Bichon Havanais tispe fra Kennel Teigestova, hun ble 10 uker i går og har nå vært hos oss i 2 uker.

Luna heter hun og dette var den første bobilhelga hennes, men vi har tatt henne med på flere korte kjøreturer i bobilen etter at hun kom til oss for å venne henne til det. Det går veldig bra når hun får være i buret sitt, vi prøvde å ha henne i sele på fanget mitt men det var mye skumlere så da var hun veldig urolig.

Nå fester vi buret ved hjelp av stropper i sofaen i salongen og da ligger hun helt rolig, ikke en lyd, veldig bra.

Hun er ei herlig frøken, kjærlig, tøff og litt rampete og vi er helt betatt.

Koselig med fyr i «peisen».

Lørdag våknet vi til tåke men den lettet heldigvis fort og det ble en strålende dag. Det var et godt valg å dra til Vestnes for hjemme var det tåke hele dagen.

Vi tok oss en liten sykkeltur ut på formiddagen, Luna satt i sykkelkurven. Det var litt skummelt men litt gøy også.

Luna sin første sykkeltur.

Vi syklet bort til badestranden og når jeg kjente på vannet så ble jeg fristet til å ta meg et bad, for det var god temperatur i sjøen. Det var deilig og forfriskende, og jammen turte Luna seg uti for en liten svømmetur også, hennes aller første og min første svømmetur i år.

Ei fin lita badestrand.
Herlig temperatur i vannet.

Luna fikk også hilse på en eldre herremann på 12.5 år, hun har hilst på flere hunder denne helga og fått masse miljøtrening, og det virker som hun likte bobillivet godt, hun var helt utslitt etter alle inntrykkene og sov masse gjennom hele helga.

En flott, eldre herremann som ville hilse på.

Etter sykkelturen var det avslapping og grilling ved bobilen resten av dagen/kvelden.

Luna fikk hilse på Bella for første gang, det er valpen til Jenny ( niesen vår) med famlie. Hun er en dansk-svensk gårdshund på 4.5 mnd.

Søndag var det også tåke når vi våknet men den forsvant heldigvis fort, denne dagen var det ikke et vindpust så det ble veldig varmt og litt trykkende.

Vi gikk en liten tur til sentrum og kjøpte oss soft is før vi dro hjem. Siden Luna ikke skal gå så langt om gangen enda så har vi en hundesekk som hun nå fikk prøve for første gang, det fungterte veldig bra, virket som hun koste seg i den.

Båthavna som ligger ca 100 meter unna.

Vi gikk bortom Vestnes bobil-og rasteplass, der så det også fint ut og det var en fin tursti der.
Stien som går mellom Livneset og bobilparkeringen/småbåthavna.

Dette var virkelig ei flott sommerhelg og en skikkelig forsmak på ferien, vi starter ferie om 1.5 uker og krysser fingrene for at da kommer sommeren for fullt siden det ikke har vært så mye å skryte av så langt.

Det skal bli deilig med ferie, da skal vi først til Telemark og Notodden Blusesen før vi tar turen til Sverige, vi gleder oss og er veldig spente på bluesen, det er første gangen vi skal dit men har hatt lyst til det i flere år.

Fortsatt god sommer. 😎