Sandsøya 19-22 Oktober 2023.

Etter flere uker med regn så kunne vi endelig se frem mot en helg med fint vær, og jeg valgte å ta ut den siste feriedagen min som jeg har spart på, med håp om å kunne få til en langhelg med bobilen. Vi bestemte oss for å ta turen til Sandsøya, der har vi vært flere ganger med båt men aldri med bobil.

Video oppsummering av hele helga.

Dette ble vår første helgetur med Concorden, og vi gledet oss veldig til å få testet den ut skikkelig etter å ha gjort den til vår og fått våre ting på plass.

Jeg avspaserte fra klokka 13.00 på torsdag 19 oktober og Hallgeir hentet meg på jobb.

For å komme til Sandsøya fra Ålesund så kjører vi til Sulesund og tar ferga over til Hareid , og derifra kjører vi vil Larsnes og tar ferga over til Voksa for så å kjøre over broa til Sandsøya.

På ferga fra Sulesund måtte vi inn å ha oss ei svele, det er bortimot obligatorisk å spise svele på fergene her på Sunnmøre.

Fra Larsnes er det ca 2 timer mellom fergene, så vi hadde veldig god tid når vi kom til Hareid. Vi valgte derfor å ta et stopp på Rema i Ulsteinvik for å handle siste rest til helga.

Vi kom til Larsnes 15.30 og ferga skulle ikke gå før 16.20, begge var litt trøtte så vi la oss bak i senga for å ta oss en liten strekk. Jeg satte klokka på ringing i god tid før ferga skulle gå.

Men vi hadde ikke ligget lenge før vi hørte at ferga kom, det stresset vi ikke med for vi regnet med at den hadde liggetid en stund før neste avgang. Men så hørte vi at det ble mye aktivitet utenfor og Hallgeir kom seg ut av senga for å se hva som skjedde. Det viste seg da at de hadde bestemt seg for å ta en ekstra tur til Voksa, så ferga gikk 25 minutt før tida! Det var jo helt flott det, men litt greit å være klar over at sånne ting kan skje på den ferge strekningen der.

Det smaker alltid godt med ei svele på ferga.

På Sandsøya stod vi på bubilhamna i Sandshamna:

GPS: N 62°15’02.1 – E 5°28’46.0

Adresse: Sandshamna, 6089 Sande

Pris: kr 300,- NOK. Betaler med Vipps og får koden til servicebygget når man har betalt.

Strøm: ja

Fylling av vann: ja

Tømming av toalett: ja

Tømming av faste toalettanker: ja

Tømming av spillvann: ja

Søppeltømming: ja

Toalett: ja

Dusj: ja, innkludert i prisen.

Antall plasser: 14

Annet: Booking på telefon: 90949567

Det stod en annen bobil der når vi kom, så det var godt med plass og vi kunne velge og vrake.

Vi passet på å få skiftet ut vannet på tanken før vi parkerte.

Været var nydelig så vi satte oss ut i sola og koste oss med medbrakte krabbeklør, det smakte fantastisk.

Det smakte med krabbeklør i sola.

Når sola gikk ned ble det raskt for kaldt til å sitte ute så da trakk vi inn i bobilen og hadde et skikkelig herremåltid med tapas, helt fortreffelig.

Vi la oss tidlig og etter en stille og fredelig natt våknet vi friske og uthvilte og klare for en tur til Dolssteinhola som er en heller havet i forhistorisk tid har gravd langt innover i fjellet.

Man skal ikke begi seg inn i helleren uten å ha med kjentfolk og hodelykt, så vi var bare opp til åpningen og et lite stykke inn.

Det er ganke langt å gå fra bobilparkeringen og ut til der stien begynner så vi valgte å sykle dit.

Jeg har foreløpig bare en liten sammenleggbar sykkel, så jeg kjente det godt i lårene etter turen.

Turen ut til Dolsteinshola går langs fjæra i kupert og variert terreng. Godt merket med røde stikker fra parkeringsplassen på Skarshaugen.
Det er mange små grotter langs stien og når en kommer til Steinstangen går en ca 150 meter opp en bratt skråning. Inngangen ligger ca 60 moh.

Turen var mer krevende enn jeg trodde, men det var veldig fint og så fantastsik at vi var så heldige med været.

Her måtte vi sette fra oss syklene og begynne å gå.
Dolsteinen, Dolsteinshola ligger på sørsida av den.
Det siste stykket opp til Dolsteinshola er ganske bratt.
Den bakken var tung.
Åpninga til Dolsteinshola.
Det smakte godt med en pust i bakken og en appelsin i sola før tilbaketuren.
Jeg nyter den flotte utsikta.
Vi er fornøyde med dagen og turen.

Tidligere i uka hadde vi avtalt med Hilde og Roar at de også skulle komme til Sandsøya den helga, men de kom fredags ettermiddag, så en halvtimes tid etter at vi kom igjen fra turen kom de kjørende.

Det var litt mer vind den kvelden men vi kledde oss godt å satte oss ut i naustveggen til sola gikk ned.

Etter at vi hadde spist middag hver for oss kom de en tur bort til oss der vi koste oss noen timer før vi avsluttet forholdsvis tidlig for å være klare til en ny tur på lørdag.

Vi våknet til nok en nydelig dag, men hadde sett på værmeldingen at det skulle skye mere til utover dagen, så vi bestemte oss derfor for å kose oss ved bilene i sola en god stund før vi valgte å gå en tur på Grøntua: Dit opp er det jemn stigning helt opp til toppen 250 moh. Der oppe har du god utsikt innover Vanylvsfjella og Stadtlandet i sør og mot Herøy og Ulstein i nordøst. I tillegg ser en storhavet i vest.

Vi storkoste oss i sola før turen.
Vi hadde god plass på bubilhamna denne helga.
På vei oppover mot Grøntua.

Flott utsikt fra Grøntua.

Det blåste friskt på toppen så vi ble ikke lenge der før vi beveget oss nedover igjen.

Vi var innom butikken en tur når vi kom ned igjen, der var det salg av vafler til inntekt for Redd barna og det fristet etter turen, de var veldig gode.

Steiner med visdomsord utenfor butikken.

Når vi kom tilbake til bobilene følte vi at vi hadde fortjent et glass eller to med bobler, heldigvis roet vinden seg og vi koste oss ute en god stund før vi også den kvelden var inne hos oss med Stjernekamp på Tv, jeg er helt imponert over hvor flinke de er til å synge.

Flott utsikt fra bubilhamna mot Kulen og Kletten.
Det ble en nydelig solnedgang.

Det er et lite servicebygg der med en dusj og to toalett, inne i dusjen var det dikt på veggen og også morsomme dialektord.

Dialektord og uttrykk.

Søndag var det overskyet når vi våknet med helt vindstille, det var utrolig deilig. Så etter en god frokost bestemte vi oss for å ta oss en sykkeltur ut til Våge, det er flott å sykle på Sandsøya med lite trafikk, og om jeg bare hadde hatt en bedre sykkel så hadde det vært bare fryd og gammen. Men en fin tur fikk vi uansett.

Vi syklet forbi noen stilige kyr på veien.
Når vi kom til Våge, parkerte vi syklene og tok en tur ned i fjæra.

Når vi kom tilbake fra turen tok vi oss tid til å spise lunch før vi kjørte hjem. Ei flott helg i nydelig vær, godt selskap og flotte turer. Sandsøya leverer som alltid, og vi kommer helt sikkert tilbake. Takk for oss for denne gang. 😊😍