Mulevika – Nerlandsøya.

Denne helga ( 26 – 28 april ) var det meldt strålende vær og det måtte vi bare benytte oss av.

Så fredag avspaserte jeg klokka 14.00 og vi satte kursen mot Mulevika på Nerlandsøya. Vi har snakket en stund om at vi hadde lyst å ta turen dit, for vi har hørt at det er så fint der og at det er et flott turterreng.

Vi kjørte fra Ålesund til Sulesund og tok fergen til Hareid, så kjørte vi mot og gjennom Fosnavågen før vi fortsatte mot Nerlandsøya. Turen tok 2 timer og 15 minutter fra Ålesund, så vi var fremme klokka 16.15.

Været var nydelig og vi satte oss ut i sola en stund og nøt den fantastiske utsikten utover havet, bedre kan man nok neppe få den.

Det er ikke bobilparkering i Mulevika men en stor parkeringsplass der man kan parkere gratis, det var mye trafikk hele helga, det kom et par bobiler til og mange personbiler. Så det er tydelig at dette er et populært område for turgåere.

Det er fantastisk utsikt fra parkeringsplassen.

Det ble en nydelig kveld.

Etter solnedgang trakk vi inn i bilen og koste oss med reker, loff og hvitvin.

Dette smakte ❤️

Her snakker vi livsnytelse på høyt nivå 😍

Lørdag våknet vi til strålende sol og etter frokost koste jeg meg ute i sola med en god bok. Hallgeir kom også ut etterhvert og fikk satt opp leveggen siden det var litt vind, da ble det kjempe deilig.

Etterhvert bestemte vi oss for å ta turen opp på Muletua og Barmen, stien dit opp begynner ca 50 meter fra parkeringsplassen. Det var en kjempe fin tur på en godt opptråkket sti. Vi gikk først på Muletua som er 253 m.o.h og så gikk vi opp på Barmen på tilbaketuren, som er 273 m.o.h.

Det var ganske bratt ned enkelte plasser på stien.

Varden på Barmen.
Utsikt ned mot Kvalsvika.

Etter turen smakte det fantastisk med ei flaske Cremant i sola, vinden hadde snudd litt så det ble varmt og deilig.

Å nyte en god Cremant i sånne omgivelser var ikke feil….

Om ettermiddagen grillet vi og hadde oss et herremåltid, dette ble rett og slett en tipp topp dag på alle måter.

Hallgeir er klar for en bedre middag.
Grillsjefen.

Søndag var været like bra men litt mer vind, vi bestemte oss for tur i Fjøra. Det er flere viker å velge mellom og vi gikk til to av dem. Det er et fasinerende landskap med mye steinformasjoner og klipper.

I den ene viken er det steinstrand og jeg tror ikke det er mulig å bade der, men det var laget til en liten benk av en stokk og vi satt der en stund i sola, der satt vi i ly for vinden og det ble varmt og godt.

Stien starter rett ved parkeringsplassen.

Morsomme steinformasjoner og klipper.
Her var det godt å sitte i sola.

Det vokser veldig mye kusymre her.

Nede i den andre vika er der ei fin, lita sandstrand, det er bare en kort liten tur fra parkeringsplassen og her er det en bred, godt opptråkket sti.

Ei fin lita badestrand.

Etter turen satt vi en liten stund ute i sola før vi pakket sammen og dro hjem. Det var ei herlig helg i fantastiske omgivelser og vi følte virkelig at vi fikk ladet batteria. Mulevika frister til gjentagelse, der er enda flere fine turer å gå, og å få ei fin sommerhelg der må være helt fantastisk.