Tjugen Camping i Loen.

Helga 28 april til 1 mai var det på tide med en bobil tur igjen. 1 mai falt på mandag i år, og en ekstra fridag når man skal på helgetur er veldig greit å få benytte seg av. Jeg avspaserte fra klokka 12.00 på fredag, så da fikk vi ekstra mye ut av helga.

Vi finstuderte værmeldingene hele uka uten at det hjalp stort. Det var ganske dårlige meldinger alle steder som var aktuelle for oss, vi ønsket ikke å dra så langt av gårde.

Til slutt falt valget på Loen, det var meldt en del regn der også men mye mindre vind enn her ute ved kysten.

Jeg hadde kontakt med Hilde og Roar i løpet av uka og de ville også på bobiltur, så da ble det til at de også kom til Loen, veldig koselig med selskap.

Loen er ei bygd ved Lobukta innerst i Nordfjord, i Stryn kommune i Vestland fylke.

Det er flere campingplasser i Loen og vi endte på Tjugen Camping denne gangen. Mye på grunn av at den ligger bare 2 km fra sentrum og vi hadde planer om å ta oss en tur på Hotell Alexandra for å bruke badeanlegget der. Men desverre det er nå kun åpent for hotellets gjester, så det var en skuffelse.

Tjugen Camping:

Adresse: Lodalsvegen 198, 6789 Loen

Tlf:  57 87 76 17

Pris: 325,- innkl. strøm ( Dyrere i høysesong, de hadde ikke helt fastsatt prisen enda men hun regnet med ca. 50,-kroner mer. )

Dusj: Ja, 10 kroner pr.5 minutt

Toalett: Ja

Vaskemaskin: Ja, kr. 40,-

Tørketrommel: Ja, kr. 40,-

Vannpåfylling: Ja

Tømming av toalett: Ja

Tømming av gråvann: Ja

De har også en liten kiosk på campingplassen der man kan kjøpe litt forskjellig snacks og der kan man også få veksle penger så man har til dusjen.

Vertskapet er veldig trivelige og imøtekommende, vi fikk wifi kode ved ankomst og det fungerte bra. Nå var vi de eneste to bobilene denne helga så kan være det er noe dårligere når der er flere gjester.

Bobilplassene er nær sanitæranlegget og tømmestasjonene og vannpåfyllinga er rett på utsiden av det igjen, så alt er veldig tilgjengelig.

Vi har tenkt en stund på at det kunne vært greit å hatt et telt til bobilen, og vi var så heldige at vi fikk låne med oss et telt av Jan-Asle og Anne Berit, så vi kunne prøve å se om vi likte det.

Vi slo det opp med en gang vi hadde parkert, vi plundret litt men det var før vi forstod helt hvordan det skulle gjøres, det vil nok gå mye lettere neste gang.

Det var fortsatt sol når vi hadde fått opp teltet og det ble varmt og deilig å sitte der med frontvinuene åpne, det var såpass kaldt i lufta at det hadde nok ikke vært så greit å sitte ute uten teltet.

Hallgeir er godt fornøyd med å ha fått opp teltet.

Hilde og Roar kom noen timer etter oss og etter å ha spist middag på hver vår kant samlet vi oss i teltet. Vi fant ut vi kunne bare snu TV`en ut i døråpninga så kunne vi sitte ute å se på The Voice, genialt. 😊

Da var Hilde og Roar også på plass.
Vi koser oss med The Voice.
Basse koser seg på fanget til Hilde.

Med vifteovn, gassovn og varmelampe holdt vi varmen og hadde det helt fortreffelig.

Lørdag bestemte vi oss for å gå oss en tur oppover i Lodalen for å sjekke ut noen av de andre campingplassene. Det ble en flott tur i bygevær og nydelig natur.

Denne broa så noe utrygg ut….
Jippi – et glimt av sol 🌞

Vi gikk først til Sandåsen feriesenter som åpnet i juli i fjor. Der var det åpen pub så vi tok oss en forfriskning der og hadde en koselig prat med det hyggelige vertskapet.

Det var en ganske lang motbakke fra hovedveien og oppe til Sandåsen feriesenter.
Utsikta der oppe fra var kjempe flott.
Det var godt med en forfriskning på puben.

Neste stopp var Sande Camping. Der var det også veldig flott med mange bobilplasser, plassene helt nede ved vannet var kjempefine og jeg tror nok at vi må ha oss en tur dit også en gang.

Litt av bobilparkeringa, plassene ved vannet ser veldig fristende ut.

Vi samlet oss i teltet denne kvelden også, denne gangen ble det finale av Kompani Lauritzen. Steminga ble høy etterhvert og både allsang og tilløp til dansing. Siden vi var de eneste bilene der så plaget vi ingen, og trengte ikke å ta hensyn, det er deilig det også av og til.

Vi er klare for Kompani Lauritzen.
Her ser vi rett ned på kjøkken og fellesrom. Der var det mulig å sitte å se på TV om man ønsket det.

Søndag gikk vi oss en tur ned til sentrum av Loen. Vi var innom Lo-Vik camping som er det dyreste alternativet der inne. Vi vil nok velge de andre alternativene først da vi synest at de har finere beliggenhet og bedre fasiliteter.

Nesten nede i sentrum, ser hotell Alexandra rett fram.
Et smart påfunn for å minne bilene på å senke farten.
Laksetrapp.
Basse nyter bobillivet med flotte turer og masse kos.
Jeg kjøpte denne høna i Stryn i påska, men fant ut at hun egentlig var en helårshøne og ikke bare en påskehøne. Så nå har hun fått navnet Bobilanna og har blitt fast inventar.
Hilde vasker opp etter middagen, kjøkkenet på campingplassen var helt greit å bruke.

Søndag kvelden var vi alle enige om at det var greit å ta det med ro, da koste vi oss med å strime forræder og kom oss til sengs i rimelig tid.

Hallgeir serverte oss nydelig, hjemmelaget is.

Mandag var det tid for hjemreise, vi var litt spent på hvordan det ble å få ned teltet siden vi har hørt at så mange sier at det er mye arbeid og at det derfor ikke blir brukt. Vi måtte gjøre noen forsøk før vi fikk det inn i posen men vi syntes egentlig det gikk veldig greit, og bedre blir det når vi får øvelse.

Vår konklusjon er at telt ga mersmak, det var iallefall veldig greit når vi var 4 personer sammen og det ikke var vær til å sitte ute. Men man må nesten ha skjørt på bilen, for det kom kald trekk fra undersiden. Vi løste det med å brette teppet opp langs kanten og la et annet teppe inn i hjulbuen, det fungerte veldig bra.

På vei hjem tok vi et stopp i Volda der vi gikk årest føste Stikk Ut tur til Kalsethola. Det var veldig greit å parkere bak Rema 1000 der det var kort vei opp til stien. Dette var en fin, liten tur i en forholdsvis bratt motbakke. Det var kommet nysnø her i helga, så plutselig var det vinter igjen.

Da var det vinter igjen.

Dette var ei veldig trivelig helg med flotte turer, gode samtaler, mye latter og passelig med liv og leven.