17 mai feiring og bobilfestival på Åndalsnes.

16 mai kjørte vi rett fra jobb og til Åndalsnes. Vi hadde meldt oss på Kroken Bobilfestival til helga og hadde hørt rykter om at mange var der allerede tidlig i uka, så da tenkte vi at vi like godt kunne feire 17 mai der og samtidig sikre oss en fin plassering til festivalen.

Vi var godt fornøyd med plasseringa vi fikk.

Vi fikk en fin og lun plassering, og var raske til å få opp teltet som vi var så heldige å få låne med oss denne gangen også. Det var kommet en god del biler allerede til tross for surt og kaldt vær.

Vi koste oss en stund i teltet før vi tok oss en runde for å se etter kjentfolk. Vi fant flere vi kjente og etterhvert fikk vi besøk i teltet av 3 personer. Det ble ikke så sent denne kvelden for vi ville være i form til å feire 17 mai.

17 mai var det fortsatt ganske så kaldt ute, men det var heldigvis opplett mesteparten av dagen. Vi bestemte oss for å gå en tur opp til Åndalsnes Camping. Det er ikke så lange turen men det var godt å få lufte seg og nyte den fine naturen.

Før turen koste vi oss med en skikkelig 17 mai frokost.
Bobilanna ville også pynte seg.
Hurra for 17 mai .

Vi tok oss et parti sjakk på veien, som jeg tapte med stil. Men det var moro å prøve å spille med store brikker.

Det var kommet flere biler mens vi var på tur, det var 255 bobiler påmeldt og 70 på venteliste, så dette er en populær festival.

Vi hadde deilig middag, ytrefilet og fløtegratinert sellerirot.
Bobler i glasset hører med på 17 mai.
Det ble en fin og annerledes feiring av nasjonaldagen i år.

18 mai snudde heldigvis været, det var overskyet men mye varmere og vi hadde bestemt oss for at vi skulle ta turen opp til Rampestreken 537 meter over Romsdalsfjorden.

Vi gikk fra Åndalsnes og opp Romsdalstrappa (1-2 timers tur hver vei, bratt og tung fottur).

Stien er godt tilrettelagt, men noen partier har mye røtter som kan være glatte, og det er derfor satt opp håndlister. Godt fottøy er en forutsetning.

Det er en kjempe flott tur med en helt fantastisk utsikt, anbefales.

Fantastisk utsikt fra Rampestreken.

Vi hadde egentlig bare tenkt oss på Rampestreken, men fant ut at når vi først var kommet dit opp så kunne vi like godt gå videre opp til Nesaksla som er 715m.o.h

Der oppe ligger Eggen resturant der man kan kjøpe både mat og drikke, det ble bare en is på oss denne gangen, men den smakte fantastisk.

Hallgeir nyter utsikten fra Nesaksla.
Basse syntes det var helt topp med en fjelltur.
Utsikten kan virkelig ta pusten fra deg.

Vi har lenge hatt lyst til å prøve Romsdalsgondolen så vi bestemte oss for å ta den ned igjen, det var en flott opplevelse. Banen er 1676 meter og den lengste i Norge. Det er en pendelbane med to gondoler der den ene går opp mens den andre går ned.

En flott gondoltur.
Nesaksla sett fra Åndalsnes sentrum.
Kompani Lauritzen blir spilt inn på Åndalsnes og vi måtte bort å se på statuen av Obersten – Dag Otto Lauritzen.
Det var godt å slappe av når vi kom ned igjen.

19 mai våknet vi til blå himmel og sol, og gleden var stor 😎 Vi hadde dagen før bestemt oss for at vi ville kjøpe oss et pop up telt, Kroken solgte dem med 25% rabatt under festivalen. Vi snakket med flere som hadde sånne telt og anbefalte det, det er mye enklere å både sette opp og ta ned igjen enn et lufttelt.

Vi valgte å kjøpe den minste utgaven, for vi mener det er stort nok til vårt bruk.

Så når vi hadde kjøpt det pakket vi ned lufteltet og slo opp pop-up i stedet. Det tok noe mer enn 10 sekunder som de reklamerte med at de brukte, men 2.5 minutt er det heller ikke noe å si på.

Kroken solgte over 70 pop-up telt i løpet av festivalen, så det slo virkelig an.

Hallgeir er godt fornøyd med kjøpet.
Det var fantastisk at været snudde og vi fikk sol.
Det var mange fristende tilbud under festivalen, men jeg greide å beherske meg med nød og neppe.

På Cirkle-K som ligger like ved festivalområdet har man anledning til å bruke toalettene og der er det også en dusj, men siden det er bare en så må man regne med å stå i kø. Man får nøkkel inne på stasjonen og det koster 3o kroner.

Toalettene er en opplevelse, jeg lar bildene snakke for seg.

Man får koblet seg til strøm på festivalområdet med når det er så mange biler så skal den kun brukes til lys og lading. Resten må gå på gass, dette gikk helt fint.

Om ettermiddagen kom mamma og Palmar også for å være med på festivalen, da ble det et lite forspill hos oss for å innvie teltet før vi gikk bort i festivalteltet der det var dans med Creedence Forever.

De spilte veldig bra dansemusikk og stemninga ble høy etterhvert, en kjempe trivelig kveld.

God stemning på forspillet.
Creedence Forever laget kjempe god stemning.
Vi koser oss på festival.
Stemninga ble høy etterhvert, og det ble fullt på dansegulvet.

20 mai og været var fortsatt upåklagelig, vi gikk en tur sammen med mamma og Palmar ned til Åndalsnes sentrum, det var godt å lufte seg litt siden det ble ganske sent i går.

Det er koselig i Åndalsnes sentrum.

Når vi kom opp igjen fra turen var det underholdning med 4 forskjellige trubadurer utenfor Kroken Caravan, de var flinke til å både spille og synge og fikk med seg publikum til allsang. Senere gikk de rundt blant bobilene og underholdt, men de kom ikke helt inn i kroken til oss til min store skuffelse.

Trubadurene sørget for god steming på dagtid.
Vi koser oss med fin musikk og god underholdning.
Et vennepar fikk høre at vi hadde kjøpt telt og ba oss kjøpe et til dem også.
Vaffelpressa fikk kjørt seg, det var utdeling av både gratis vafler og pølser.

Det ble forspill i teltet vårt sammen med mamma og Palmar denne kvelden også før felles middag i festival teltet. Imponerende at de klarer å beregne mat til så mange, det var en kjempe god kjøttgryte med potetstappe eller ris til.

Flotte damer står klare til å øse opp middag til oss.

Etter middagen var det trekking av lodd, vi fikk et lodd for hver 600,- kroner vi handlet for og kunne kjøpe lodd i tillegg. De hadde også loddbøker som det var trekning fra med mange fine gevinster.

Det ble ingen gevinst på oss desverre, var mye jeg kunne tenkt meg.

Denne kvelden var det Stine Nielsen Duo som spilte opp til dans, det ble ikke den samme suksessen som gårsdagen. Det er en helt annen musikk sjanger som ikke er like dansbar, og det hadde nok også en del å si at mange var slitne fra dagen før også hadde bilturen hjem på søndag i bakhodet.

Vi tok det med ro og valgte å legge oss forholdsvis tidlig, noe vi var glade for på søndag.

Stine Nielsen Duo.

21 mai var Kroken Caravan åpen noen timer og vi koste oss med å gå rundt å se på mange av bobilene de selger der. De har noe for enhver smak og det er både interessant og kjekt å få gå inn i bilene å se, man får et helt annet inntrykk da enn hva man får ved å bare se på bilder.

Dette var første gang på denne festivalen for vår del og vi må si at det ga mersmak. Vi traff på gamle bekjentskap og stiftet nye, ble kjent med mange hyggelige mennesker, fikk svingt oss skikkelig, og gikk flere fine turer med Nesaksla som det absolutte høydepunkt. Når også været bestemte seg for å snu og vise seg fra sin beste side så ble det en flott opplevelse.

Prisen kan man heller ikke klage på 750,- kroner pr.person og da stod vi parkert fra tirsdag til søndag, hadde to kvelder med musikk og dans, underholdning på dagtid, samt en middag og gratis vafler, pølser, kaffe, te, kakao og brus.

Jeg må også skryte av de ansatte ved Kroken Caravan og også de frivillige som hjalp til under festivalen, blide og hjelpsomme alle som en, til tross for et høyt stressnivå til tider. De kan virkelig klappe seg på skuldra og gratulere seg selv med et vel gjennomført arrangement. 👏👏

2 kommentarer til «17 mai feiring og bobilfestival på Åndalsnes.»

1. Hei..så mange fine bilde og så kjekt å lese. Vi har vært der flere ganger men valgte å stå over i år . Så bra at været snudde. Vi har vært på rampestreken og Nesaksla og det er en flott opplevelse. Jeg har også gått romsdalseggen for noen år siden. Mange fine turer / opplevelse rundt om Åndalsnes. Vi har også paviljong og den har blitt og blir mye brukt. Vi har den største. Skal lese meg gjennom mere av bloggen deres 🙂 Hils din mor fra Evelyn og Kjell 🙂🙂

1. Hei 🙂 Takk for det, hyggelig å høre. Det ga mersmak for vår del så det blir nok flere ganger. Og vi kommer nok til å teste ut Åndalsnes camping etterhvert 🙂 Skal hilse mamma.

Det er stengt for kommentarer.