Ulsteinvik.

I år har vi for første gang på det jeg kan huske fri i hele påske uken. For en luksus! 😊

Fredag 8 april bestemte vi oss for å dra til Ulsteinvik etter jobb. Før vi dro måtte vi måke snø av båten, vi må innrømme at vi et øyeblikk lurte litt på hva vi egentlig tenkte på, båttur i dette været?

Hallgeir måker snø av båten før vi kan dra på påsketur.

Men vi vet jo at vi har det varmt og godt i båten så det er ikke noe problem etter at vi er vel i havn.

Vi var innom Ålesund på veien for å fylle diesel. Denne gangen fylte vi hos Drønnen under Skarbøvikbroen, vi fikk ei skikkelig snøbyge mens vi holdt på å fylle så det var relativt kaldt og lite trivelig.

Men vi fikk da fylt ferdig og løst fortøyningene. Snøbyga var veldig tett så det var svært dårlig sikt, men da vi passerte sør-vest enden av Ålesund letta det så vi fikk gå med normal marsjfart utover Breisundet mot Flø.

Vinden økte på når vi nærmet oss Flø, og neste snøbyge kom omtrent samtidig. Det ble en liten kuling og litt bølger bakfra innover fjorden mot Ulsteinvik.

Heldigvis så letnet det før vi kom til land, så vi hadde opplett når vi skulle fortøye, vi var den eneste båten i gjestehavna på Vikholmen og fikk en fin plass her.

Det koster 150 kroner med strøm pr.døgn, da har man tilgang til servicebygget men må få nøkkel på shell som ligger like ved. Vi brukte ikke fasilitetene her så vi kan ikke uttale oss om dem.

Pricilla, Kjellvis og Ursula er glade for at det endelig blir påsketur igjen.
Ulsteinvik.

Jeg er oppvokst i Ulsteinvik så broren min og familen bor her og jeg har også kontakt med noen venner her. Om kvelden kom broren min Tom og samboeren hans Veronika en tur på besøk i tillegg til Per Ove og Yvonne. Det ble en koselig kveld med høy mimre faktor. 😁

Lørdag var Per Ove så grei at han kjørte oss bort til Rema så vi fikk handlet. Det er et lite stykke å gå fra havna og siden været var så dårlig var det veldig greit å få skyss. Vi gikk en liten tur med Basse om ettermiddagen, det var veldig surt og kaldt.

Jeg fikk kjøpt en flott Kala når jeg var inne i sentrum.

Om ettermiddagen spiste vi middag sammen med Per Ove på Snorrebuda vin og mathus. Vi bestilte piggvar og det var veldig godt.

Deilig middag med nydelig hvitvin til.

Etter middagen kjørte Per Ove oss opp til Tom og familien, de hadde fått mamma og Palmar på besøk og siden Emma Louise fylte 17 år i mars, hadde vi en liten feiring for henne nå med deilige kaker.

koselig familiefeiring.
Både kvæfjordkake og marsipankake smakte fortreffelig.
Hipp Hurra for Emma Louise 17 år 🎁🎂
Mamma, Emma Louise og Renate.
Palmar, Hallgeir og Tom.

Det ble en trivelig kveld og vi avsluttet ikke før klokka 01.00 om natta, da gikk vi ned igjen til båten, vi fikk heldigvis opplett så det ble en grei tur på omtrent 30 minutter.

Søndag fant vi ut at det var på tide å gå en mer skikkelig tur, så da gikk vi fra havna og opp ved den gamle folkehøyskolen. Vi kom da til Mørdarbakken eller blodslitet som den også blir kalt. Som navnet tilsier så er den relativt bratt.

Den heter Mørdarbakken 2, for den er oppkalt etter Mørdarbakken i Falund i Sverige.
Hallgeir og Basse på vei opp Mørdarbakken.
Den ser ikke så bratt ut på bildet som den er i virkeligheten.

I den første delen av bakken var det fint å gå, der var det grusvei. Men vi kom opp til snøen etterhvert og da ble det straks tyngre.

Vi valgte da å ikke gå helt opp til toppen hvor man kan gå videre enten til Lissje Vatnet eller Mosvarden blant annet, men tok til høyre i stedet og kom opp på en liten topp med flott utsikt over Ulsteinvik.

Har har vi kom opp til snøen.
Snøen var forholdsvis dyp så spesielt Basse fikk god trim her.
Jeg og Hallgeir med Ulsteinvik i bakgrunnen.
Det var fin utiskt ned mot båthavna.

Dette var en fin tur, selv om det ble litt glatt og ekkelt ned igjen på grunn av snøen, vi tar gjerne turen opp igjen senere en gang når snøen er borte, men da vil vi gå lenger enn vi gjorde denne gangen.

Etter turen var på på Kafe Nova og spiste middag sammen med Mamma, Palmar, Tom, Veronika og Emma Louise. Veronika jobber her men hadde fri denne dagen, det er faren hennes, Magnar Kvalsund, som driver Kafe Nova og de har veldig god mat der. Vi spiste Sosakjøtt og det smakte nydelig.

Det smakte godt med sosakjøtt etter turen.

Mandag tok mamma og jeg oss en tur på shopping, var innom Therese på AKY og kjøpte meg både dongeribukse og en topp, fikk som alltid topp service av Therese og en god klem på kjøpet. ❤

Var også innom Cubus og kjøpte litt småtteri, samt polet og på biltema for å kjøpe vanntette hansker så jeg slipper å fryse fingrene av meg når vi skal fortøye.

Mamma og jeg tok oss også en tur ut på Dimna for å besøke pappa, det er lenge siden jeg har sett han så det var veldig trivelig.

Denne dagen hadde vi steikt mør til middag, vi har fortsatt noe mør som Hallgeir laget til jul i fryseren, så vi hadde med oss litt av denne.

Møren koser seg på panna, den smakte fortreffelig som alltid.

Det ble bare en liten tur denne dagen, vi gikk bort til hotellet og tibake slik at Basse fikk luftet seg og gjort sitt fornødne…

Om kvelden kom Yvonne en tur på besøk igjen, vi har vært venninner i over 30 år og har alltid mye å snakke om, kjempe koselig.

Basse syntes også at det var stas å få Yvonne på besøk.

Tirsdag var det lettskyet fint vær og vi bestemte oss for å bevege oss videre til Sandsøya.