Sandsøya.

Tirsdag 12 april gikk vi fra Ulsteinvik til Sandsøya. Det var lettskyet og omtrent vindstille, så vi fikk en veldig fin tur.

Det var ingen båter i havna når vi kom, noe som var helt greit for da fikk vi den beste plassen.

Beste plassen i havna, og foreløpig helt alene, men det kommer nok flere båter etterhvert.

Det foregår hektisk byggevirksomhet her, de står på for å få det ferdig til påske. Det nye hotellet ser veldig flott ut og det er fantastisk at Halsebakk familien har valgt å satse på turistindustrien her ute.

Dette vil gi turisttilstrømming og også være med på å øke folketallet. Det betyr også at båtfolket igjen har fått et naturlig stoppested før og etter kryssing av Stad.

Her er nye flotte brygger,servicebygg, pub, resturant, hotell og gatekjøkken. Helt nye sykler for utleie er det også her.

Turmessig har også Sandsøya mye å by på, mange flotte topper å gå på og veldig flott natur.

Vi koser oss ombord i båten.

Denne kvelden ble det avslapping i båten etter en liten tur på land, vi var en tur på Coop som ligger 200 meter fra havna.

Nnoen har lagt ut fint dekorerte steiner utenfor Coop, veldig koselig.
Påskeliljene blomstrer.
Det ble en veldig fin kveld..
Stilig nytt skilt.

Onsdag var det oppholdsvær og vi gikk oss en tur på Grøntua, her går vi rett opp fra havna, den er bare 250 m.o.h men siden det er oppoverbakke hele veien blir det litt trening av det. Det er en veldig fin tur.

Utiskta er upåklagelig selv om fjellet ikke er så høyt.

Det kom en del båter etter hvert, men siden puben ikke har åpnet til påske endå så ble det tidlig stille i havna.

Skjærtorsdag våknet vi til strålende sol og blå himmel, men nordavinden blåste kaldt, så noe flybridge kos blir det ikke.

I dag gikk turen til topp 1 og 2 på Sjutoppsturen som går av stabelen langfredag hvert år.

Topp 1 heter Kletten og er 130 m.o.h. Fra hamna er det ca 2 km til stien begynner. Det er fin og godt merket sti opp, det er enkelte parti med myr og der var det ganske vått.

På vei bort til Kletten.
Rinden sett fra Kletten.
Utsikt ned mot havna.
Vågen.
Her ser vi Stadt i det fjerne.

Fra Kletten går man ned igjen på bakkenivå før man går opp igjen på topp 2, Kulen som er 118 m.o.h.

Hallgeir på vei opp på Kulen.
På toppen av Kulen med Kletten i bakgrunnen.
Vi koste oss i sola med Appelsin og sjokolade før vi fortsatte på turen ned igjen.

Når vi kom bort igjen til havna hadde det kommet enda flere båter, så det kommer nok til å bli liv her på åpningsfesten på lørdag.

Det har kommet ganske mye båter nå.

Vi fikk laget oss til med stoler og bord ved siden av båten, den fungerte som levegg mot vinden, så da ble det helt greit å sitte der en stund å kose oss med øl og cider.

Dette smakte godt etter turen.
Basse syntes at det var godt med en kosestund på fanget.

Dette ble en flott dag og en kjempe fin tur.

Om kvelden bestemte vi oss for å ta oss en tur på puben, men det var tydeligvis ikke mange som hadde fått med seg at den hadde åpnet for det var svært lite folk der.

Jeg er klar for en pub tur.
Det smakte godt med et glass hvitvin.

Vi fikk god service og en hyggelig prat med Robin som jobbet i baren, han er daglig leder i Sølvtrans til vanlig men i påsken steppet han inn som bartender for å hjelpe familien.