Prøvekjøring med reparert WasteGate

Oppdatering! Ny test med fulle tanker.

Påsken startet i år fredag før palmehelgen med første stopp i Ålesund for å bunkre opp med diesel. Vanntanken var fylt opp dagen før, så nå var vi rigget for en endelig test av reparert wastegate. Vi gikk i sakte fart ca. 20 minutt til Ålesund, og siden vi fikk en voldsom snøbyge da vi skulle videre mot Ulsteinvik, så ble det 20 minutt til i sakte fart med radar og dobbel utkikk for i det hele tatt kunne gå. Men litt før Høgstein fyr lettet det opp og vi fikk mulighet til å dra på og se om vi fikk planingsfart over Breisundet mot Flø.

Suksess!

Den korte konklusjonen ble at dette fungerer omtrent som da vi overtok båten. BB maskin var mye mer responsiv en før, og vi dro lett opp i plan, og med bare litt forskjell på BB og SB motor.

Hjemreisen opplevde vi på samme måte, nå med litt mindre vann og diesel, men samme opplevelse av at BB er mye mere responsivv en tidligere.

Tempo over planings terskel er nok ikke helt som det skal være, det går forsatt for lang tid å kommer over 1500 rpm grensen. Vi ser også at ventilsete til WG er korrodert så en overhaling vil bli gjort etter at årets båtsesong er over. Da tar vi nok begge slik vi starter på nye 25 år med hensyn til turbo.

Men nå gleder vi oss til resten av sesongen, båtpuss står for døren og vi skal gjøre vurdering av keramisk polering etter 1 år.

Vi snakkes!

Endelig ble det fint vær på vestlandet, blank sjø, blå himmel og litt lengre dager gjorde det til en perfekt anledning å ta en prøvetur for å se om reparasjonen av wastegate fungerte. Vi har opplevd to problem i forhold til å få båten forbi planeterskel.

Det ene er at babord motor er veldig treg i å komme opp i omdreining over 1500 rpm, og dermed bidra til å dra båten forbi planingsterskel. Dette viser seg gjerne ved at båten endrer kurs mot babord da det blir ulik omdreining mellom motorene i det styrbord motor drar ifra babord motor.

Den andre er at når motorene blir varm så kommer vi ikke opp i plan i det hele tatt, og vi står og stanger på 1500 rpm.

Begge situasjonene ønsket vi å teste ut etter reparasjon, og dermed ble det noen time på sjøen ut av det

Testforhold:

Det var rolige forhold på fjorden, lite vind og lite bølger. Det var slakke tanker, ca 1/4 med vann og samme med diesel. Ikke helt optimalt i forhold til at vekt helt klart spiller en rolle i når vi har hatt problemer og ikke.

Test 1:

Som vanlig startet jeg motorene først, og begynte derretter å gjøre klart til å kaste loss. Det ble litt behov for litt rydding også, så når jeg hadde kommet så langt at vi hadde klar bane så var motorene varme nok til å utføre første test. Jeg dro på gradvis med gasspådrag til rett under 1500 rpm, og så la jeg på litt til på begge motorer.

Resultat: det var fortsatt litt nøling, men mindre enn før, Babord motor kom litt senere en styrbord, men ikke mye. Så vi konkluderer med godkjent test på den.

Mellomspill:

Etter test1 slakket jeg på til 7-8 knop og kjørte en liten time til en plass jeg har fisket mye i oppveksten, planen var å få litt fersk torsk til middag. Turen gikk til Blindheimsvikane (Sier feil i videoen) der det ofte er torsk å få på denne tiden av året.

Fra vår båtplass går vi ut Ellingsøyfjorden og ut i Valderøy fjorden, for så å gå under broen mellom Valderøya og Giske. Det var ingen aktivitet å spore på ekkoloddet, men slapp ned en pilk for å prøve likevel. Men ingen torsk, eller tosk som oss sier, var å få. Eneste tosken var den som var i båten :-).

For å klargjøre for test 2 gikk jeg 20 minutt på 1000 rpm slik at motorene nå hadde skikkelig temperatur og klar for test.

Test 2:

Samme prosedyre med gasspådrag som for test 1 ble benyttet. Nå var det en større forskjell på babord og styrbord motor. Babord motor hang lenger etter og jeg måtte korrigere på gasspådraget til styrbord motor og vente litt på babord side. Men båten gikk greit opp i plan. Jeg er imidlertid usikker på om det hadde gått like greit med fulle tanket, så jeg vil ikke helt friskmelde før vi har fått testet ut dette. Konklusjon er at her er det nok noe mere som må undersøkes og kanskje fikses. Og mistanken går til turbo, og kanskje spesifikt ventilsete for WG på turbo.

Ventilsete er ganske ruskete og holder garantert ikke tett mot ventilen på wastegate. Det er også en del sot og påleiringer på selve turbinen så det kan hende dette tilsammen er med på å lage litt dårlig trykk på 1500 rpm. Det er ikke noe særlig å merke på maksfart, men det kan være at det er ventilsete som gir mest problemer og da påvirker det ikke trykket når WG likevel er åpen. Overhaling av turbo på BB maskin rykker nå opp på «todo» listen, men en test med fulle tanker først vil avgjøre om det blir før eller etter sommerferien.

Turbo-service tar som kjent slike oppdrag, og jeg har fått en pris som virker å være gunstig. Tross alt har de snurret og gått i 25 år nå, så litt omsorg hadde nok gjort godt og sikret mindre problem de neste 25. Men det blir nok å ta BB først.

Oppfølging med test av turlastet båt og fulle tanker kommer om ikke så lenge, og senest i Påsken!