Påskekrim – eller Påskeskrekk?

Under vår lange påskeferie i år gikk dieselvarmeren stort sett hele døgnet, det var kaldt om natten så den gikk på lav effekt for å gi litt varme og litt ventilasjon på samme tid. Lørdagen var det stor fest dag med fyrverkeri og god drikke på puben i Rosenlund. Jeg ble tidlig trøtt og litt dårlig i magen så jeg gikk og la meg i 12 tiden om kvelden.

Jeg kjente litt svilukt nede i havnen men tenkte det var fyrverkeriet. Litt lukt inne i båten var det og, ergelige greier, men det var bare litt så jeg gikk til køys etter å ha luftet Basse for natten. Evy kom en stund senere og vi sov noen timer før jeg måtte opp pga magen. Etterhvert så begynte jeg også å tenke meg litt grundigere om på hva den lukten kunne være, og kom etterhvert på at det kunne være fra dieselvarmeren, så jeg slo den av sånn for å være sikker, og gikk til køys igjen. Vi bestemte oss for at den fikk være avslått til vi hadde fått gjort en inspeksjon av den og slik ble det.

Mandag skulle vi hjem, men jeg tok en rask titt under akterdekk for å se om det var noe spesielt å se som kunne forklare svilukten. Da var det tid for litt Påskeskrekk!

Grøss og gru, det synet som møtte meg var ikke bra. Det hadde brent hull i indre eksos slange, gjennom isolasjonen på to plasser. Senere fant jeg ut at det var brudd også ved gjennomføringen på skroget! Det måtte ha gått en del eksosgass ut i rommet under dekk hvor det også hentes luft som blåses inn i båten. Hvorfor dette har gått bra vet jeg ikke, antagelig har det meste gått letteste veien ut i kombinasjon med rikelig tilgang til frisk luft,

I tillegg lå slangen klint opp under dekk, men heldigvis var gjennomslaget ikke gått opp men ut på siden. Det kunne likegodt laget brann!

Brudd i slangen som så brant jennom isolasjon og ytterkledning. Det var brudd to plasser her, og da jeg demonterte den fant jeg også brudd ved eksosgjennomføring.

Hvorfor skjedde dette?

Da jeg byttet dieselvarmer gjorde jeg en visuell sjekk av eksosslangen, men en del av den var ikke tilgjengelig så den ble ikke tilstrekkelig undersøkt, det er trangt og litt vanskelig å nå tak i den uten å demontere den så jeg slo meg til ro med at det jeg så var bra, og dessuten er det jo syrefast rustfritt stål så det holder vel lenge før det ryker. Men nå fikk jeg jo bevis for at slik er det ikke. Jeg ringte til Servitek for å bestille ny slange og høre hva hans mening var om dette, og fikk vite med Geir der at det er 15 års levetid på dem oppgitt fra produsent!

Så minte han meg samtidig på at det er lurt å installere CO alarm i båten når man har dieselvarmer, og det irriterende er jo at jeg har tenkt flere ganger å skaffe det, men det har blitt glemt mellom hver gang vi har kommet på det.

Lærdom å ta med seg videre:

Noen vil sikkert si at dette var selvforskylt, og jeg tar gjerne kritikk for ikke å ha gjort en grundig nok jobb her. Men jeg tenker at andre har gjort det samme før meg, og atter andre kan komme til å gjøre samme tabbe som meg. Her er min gode råd liste til meg selv og andre:

1: Sjekk jevnig tilstand på eksos slange og tilkoblinger til dieselvarmeren. Spesielt når alder er mer enn 10 år.

2: Byttes varmer så bytt eksos slange også, den er mest sansynlig like dårlig som varmeren du vil bli kvitt!

3. Ikke bruk dieselvarmer uten å ha fungerende CO måler i båten, helst flere av dem også.

Konklusjon

Ny slange ble innkjøpt fra Seatronic og installert på korrekt måte. I tillegg installerte jeg to CO målere, en i salongen og en i lugar forut. Nå er jobben gjort skikkelig, slik jeg skulle ha gjort den første gangen. Denne gangen ble det «Bedre sent en aldri», men det kunne blitt for sent også…