Rosendal.

Tirsdag 3 August dro vi fra Bekkjarvik til Rosendal. Været var helt nydelig men det var ganske kald vind.

Her var det mye vindmøller.
Mye fint å se på underveis.
Da nærmer vi oss Rosendal.

Det er 29 nautiske mil fra Bekkjarvik til Rosendal. Det var mye båter men vi fikk en plass på utsiden av bryggen, der var det litt urolig så når det ble en ledig plass på innsiden av bryggen var vi raske å fikk flyttet oss dit.

Mye båter, her ligger vi på utsiden av bryggen.

Havneleien her er 250 kroner døgnet uten strøm. Man betaler i en automat oppe på kaia, her kan man også kjøpe strømkort som man fyller på etterhvert. Man betaler et depositum på 5o kroner som man får tilbake ved avreise.

Strømkortet bruker man for å fylle på strøm nede på brygga, det koster 3 kroner KW timen. Det er litt vanskelig å vite hvor mye strøm man kommer til å bruke men man må bare prøve å beregne.

Det er tilgang til vann på brygga. Brygga er bred og fin med gode pullerter, så det er veldig enkelt å fortøye.

Det er et flott service bygg oppe på kaia med wc, dusj, to vaskemaskiner og tørketrommel. Havnevakta fortalte oss at vaskemaskin og tørketrommel var gratis, så da fikk vi vasket 2 maskiner til.

Vi grillet på kaia og koste oss i sola, vi gikk en liten tur bort i sentrum og ellers bare slappet vi av og hadde en rolig kveld.

Onsdag 4 August i dag feirer vi 9 års bryllypsdag! Vi har bestilt bord på Gjøa Sjømat i kveld og gleder oss til det.

Men vi ville gjerne ha oss en tur om formiddagen og valget falt på Sjethaugen som er 285 moh, en fin liten tur med en flott utsikt.

På vei opp på Sjethaugen.
Det var ei flott hytte på toppen.
Hytta var veldig koselig innvendig.
Fantastisk flott utsikt.
Flott gatekunst.
I dag ble det lunsj fra Thai kiosken på kaia.
Dette smakte godt etter turen.

Det er ei kjempe fin badestrand her rett ved kaia, vi tok oss en tur bort dit og fikk oss et bad, det var herlig temperatur i vannet.

Herlig badetemperatur.
Ei veldig fin strand med deilig sand.
Da er vi klare for å feire bryllupsdagen. ❤
Vi kjøpte skalldyrplatå og var veldig fornøyde.
Vi hadde en veldig god chablis til.
Deilig ostekake til dessert.

Vi ble kjempe mette og kan absolutt anbefale Gjøa Sjømat, vi hadde en veldig hyggelig kelner fra Spania og fikk god service, maten var god og det var rikelige porsjoner.

Torsdag 5 August tok vi oss en tur opp til Baroniet Rosendal, det var Norges eneste og ble opprettet i 1678 av Kong Christian V av Danmark-Norge. Selve slottet stod ferdig i 1665 og drives i dag som museum.

Pga Corona er desverre selve slottet stengt for tiden, men vi fikk se det flotte parkanlegget og rosehagen, det er utrolig fint der.

Porten inn til slottet.
Slottet med rosehagen i forgrunnen.
Det var en overflod av flotte roser.

Etter på gikk vi en tur innom Steinparken, ved inngangen til den ligger Kulturminnet Vangssago. Der kan man se vannhjulet i drift på faste tidspunkt, neste sjangse nå er på lørdag.

Steinparken er også en flott park med steiner i mange former og fasonger.

Her var det mer gatekunst.

Når vi kom tilbake til båten ble det noen timer med soling og avslapping før vi bestemte oss for å ta turen opp på Skålafjellet 501 moh. En flott tur der vi gikk på en bred og fin grusvei før vi kom til et parti med steintrapper før den siste knausen opp til toppen. Her oppe får man en fantastisk utsikt både over Rosendal og Hardangerfjorden.

Det er ei veldig flott havn her.
På vei opp trappene.
Har var det fantastisk utsikt.

Når vi kom ned igjen i havna kom det noen regndråper så da var det bare å skyndte seg ombord å få ryddet ned fra flybridge og få på igjen kalesja, vi rakk det akkurat før det kom et skikkelig skybrudd.

Her er det rett før regnet høljer ned.