Nora.

Torsdag 29 juni kjørte vi videre til Nora og Ställplass Nora som er en bobilparkering 5 minutters gange fra sentrum.

Adresse: Tivoligatan 6

Tlf: +46 587 123 61

Pris: 195,- sek. inkl. strøm

Toalett: Ja

Dusj: Nei

Tømming av gråvann: Ja

Tømming av toalett: Ja

Vannpåfylling: Ja

Her betaler man med appen Go Marina, det er lurt å laste den ned og opprette bruker, registrere bilen og legge inn betalingskort på forhånd, for å unngå å bruke masse tid på dette når man står foran porten.

Det er VIKTIG at man ikke legger inn betaling før klokka 12.01, legger man inn betalingen før så blir den registrert på det foregående døgnet og man får ikke gyldig kode til porten og service fasiliteter.

Man må også kun betale for 1 døgn i gangen, velger man 2 så betaler man for 2 plasser og ikke for 2 døgn.

Det er veldig greit å står her for 1 døgn eller 2.

Været var fortsatt kjempe fint og vi var utålmodige etter å se byen så etter å ha spist lunsj så gikk vi oss en tur dit.

Det er en kort og grei spasertur inn til sentrum fra bobilplassen, og Nora er en utrolig spesiell og sjarmerende liten by. Det er noen få klesbutikker her og en mengde antikvitetsbutikker og «loppis» der det er mye rart å både se på og få kjøpt.

Nora ligger i mellom-Sverige, nord for Örebro og er egentlig en gammel gruveby. Det er imidlertid ikke gruvene som er trekkplasteret i dag, men derimot det at byen har fått beholde mye av sin gamle trehusbebyggelse fra 1700 og 1800-tallet. Byen har egen iskrem fabrikk og veterantog.

Det er koselige brotsteinsgater i Nora.
Nora Kyrka.
Inne fra en av antikvitetsbutikkene.
En av de andre butikkene, her var det mye fint men stive priser.

Etter å ha slappet av ved bilene i noen timer bestemte mamma og jeg oss for å gå oss en tur bort til First Camp Nora – Bergslagen for å se hvordan det var der.

Det var en fin tur først langs elva som går rett bak bobilparkeringen og så langs strandpromenaden bort til campingen.

På campingen er det fin badestrand og siden det er meldt fin vær på lørdag så kommer vi til å flytte dit bort da.

Jeg og Basse ved elva som renner rett bak bobilparkeringen.
Det er veldig fint å gå tur langs elva.
Basse og mamma på vei bortover strandpromenaden.
Dette treet var som skapt for å klatre i.

Om kvelden bestemte vi oss for å gå ut å spise på GuLd Drake Nora resturant og pub, dette er en kinesisk resturant med greie porsjoner og rimelige priser. Maten var god men ikke fantastisk.

På vei ut for å spise middag.

Denne kråka hadde veldig lyst på maten vår.

Etter maten tok vi oss en tur til Bakgården – Bryggerikrogen for å avslutte kvelden med et glass der. Prisene var stive så det ble med det ene glasset, men det var koselig der og veldig god service så det var vel verdt et besøk.

Vi koser oss i Bakgården – Bryggerikrogen.

Fredag våknet vi til regn noe vi var forberedt på, det ga seg heldigvis fort og vi fikk oppholdsvær og overskyet men fortsatt greie temperaturer.

Da passet det perfekt å ta seg en tur i butikker og shoppe litt, det er ikke det helt store utvalget her men noe fant jeg.

Lilla Hotellet.
Inngangen til Lilla hotellet.

Før shoppingrunden gikk vi oss en ny tur bort på campingen slik at Palmar og Hallgeir også skulle få se og for å bestille plass til i morgen. Siden det da er meldt strålende vær igjen så frister det med en dag med sol og bading.

Ei andemor med 6 søte små andunger.

Maria Lang er et pseudonym for Dagmar Maria Lange (født 31. mars 1914 i Västerås, Sverige, død 9. oktober 1991), en svensk forfatter og lektor.

Hun var i sin tid en av Sveriges mest populære og bestselgende krimforfatter og la mye av handlingen til Nora.

Byste av Maria Lang.

Huset som Maria Lang bodde i.

Vi måtte smake på den berømte «Nora glassen», på koselige Kafe Strandstugan.

Det var Selma Gerdin som begynte å lage og selge is i Nora, for hundre år siden.

Isen er fortsatt alltid dagsfersk akkurat som på Selmas tid, og den lages og selges i Nora.

Så utrolig koselig inne på Kafe Strandstugan.
Det smakte godt med «Nora glass.»

Etter shoppingen slappet vi av en stund før vi bestemte oss for å gå en tur. Vi gikk «Å-promenaden» som er en fin tur langs elva, en rundtur på 3 km.

Den flotte gamle stasjonsbygningen.

Lørdag 1 juli bestemte vi oss for å flytte oss bort til First Camp Nora – Bergslagen:

Adresse: Kungsgatan 56, 713 32 Nora

Telefon: +46 587-12361

Pris: 500,- sek. inkl. strøm.

Toalett: Ja

Dusj: Ja, man får en nøkkel til servicebygget i resepsjonen ved ankomst, dusj er innkludert i prisen, det er store, fine dusjer med godt trykk og rikelig med varmt vann.

Søppeltømming: Ja

Tømming av gråvann: Ja

Tømming av toalett: Ja

Vannpåfylling: Ja

Vaskemaskin: Ja, 40,- sek. får nøkkel i resepsjonen inn til vaskerommet.

Tørketrommel: Ja, 30,- sek.

Vi fikk store fine plasser ved siden av hverandre rett overfor servicebygget.

Store og fine plasser.

Nå var det på tide å få vasket klær, det var veldig greit å gjøre det her.

Det var sol og fint vær i dag men mye vind. Mamma og Palmar tok seg en sykkeltur mens vi koste oss ved bilene og leste og slappet av.

Det er flott tillaget for hunder å bade her med en egen plass, de er ikke velkommen nede på selve badeplassen.

Kjempe fin badeplass for hunder.
Bade nyter et bad.

Hallgeir og jeg gikk oss en liten runde på noen kilometer for å lufte Basse, vinden begynte heldigvis å gi seg litt etterhvert så når vi kom tilbake tok jeg meg et bad. Det er en kjempe fin badestrand her med brygge man kan hoppe fra, veldig fint tillaget.

Ute på en liten rusletur.
Den fine stranda og badeplassen.

Til middag hadde vi grillet svinefilet med rotgrønnsaker laget i omnia, nydelig.

Det ble en fin kveld med litt lavere temperaturer enn det har vært tidligere, men vi kledde på oss og satt ute, en rolig og fredelig camping til tross for mye folk.

Grillmester Olsen.
Basse nyter livet.
Flott kveldshimmel.

Vi har trivdes veldig godt i Nora, men i morgen er det på tide å flytte på seg igjen, da er det meldt regn så det passer bra å kjøre videre da.