Bergen.

Fredag 30 juli dro vi fra Fedje til Bergen, vi fikk fylt diesel i Fedje før vi dro, det var veldig greit å fylle der. De har både diesel og bensin og fyllestasjonen ligger i indre havn.

Veldig greit å fylle diesel her.

Det var en helt grei tur med litt vind og litt bølger, vi gikk i marsjfart hele veien og brukte 1.5 timer.

Det var som vanlig mye båter i Vågen i Bergen, men vi fikk plass som båt nummer 2 utenpå en seilbåt. De skulle dra i 7-8 tiden neste dag så vi lovet å komme oss opp til det.

Været var nydelig så vi koste oss en stund ute i sola å så på livet, veldig mye mennesker oppe på bryggen og liv og røre i båtene.

Det dukket et brudepar opp også etterhvert, de lå med seilbåt rett foran oss og båten var fint pyntet med ballonger.

Da har vi kommet oss på plass i Bergen.
Romantisk ❤
Christian Radich.

Vi bestemte oss for å ta bussen ut til Jula i Åsane for å få kjøpt en kompressor med tilhørende luftblåsepistol. Vi håpet at ved å blåse luft inn i wastegaten kunne vi få den til å fungere bedre.

Hallgeir venter på bussen, den går heldigvis forbi rett ved kaia.
Vi valgte å bruke munnbind på bussen siden smittetallene for Corona dessverre har vært stigende i Bergen.

Når vi kom tilbake til sentrum gikk vi en tur opp på Bryggen for å spise middag, det er nok mest sannsynlig det dyreste strøket å spise i, så vi betalte en stiv pris for en temmelig dårlig hamburgertallerken men mette ble vi.

Herlig med sol og sommer i Bergen.
Det var mye båter i Vågen.
Det ble en kjempe flott kveld i Bergen.

Lørdag 31 juli måtte vi opp tidlig for å slippe ut naboene, bonusen var at da fikk vi plassen helt inn til kai, så det var verdt det.

Det koster 320 kroner døgnet med strøm for havneleie i Bergen for båter under 15 meter. Det er vann på brygga og det er et servicebygg men det var stengt nå pga Corona.

Bryggen.

Været var ikke fullt så fint denne dagen, stort sett overskyet med gløtt av sol.

Inne på kjøpesenteret Galleriet fant vi en delikatesseforretning med franske og italienske oster og spekepølser, der handlet vi litt forskjellig.
Jeg kjøpte jordbær på torget, det er den dyreste jeg har kjøpt noen gang men den var utrolig søt og god.

Bergen er en by og kommune i Vestland og et tidligere fylke på Norges vestkyst, omgitt av «De syv fjell», og omtalt som «Vestlandets hovedstad». Etter tradisjonen ble Bergen grunnlagt av Olav Kyrre i 1070 med navnet Bjørgvin, som betyr «den grønne engen mellom fjellene». Wikipedia

Bergen er en veldig fin by, men havna er ingen favoritt hos oss. Man fortøyer til fast kai kledd med gummidekk og må ta hensyn til flo og fjære. Avhengig av vindretning kan det også bli temmelig urolig å ligge der.

Vi gikk oss en tur bort til Lille Lungegårdsvannet, et flott grønt område midt i byen.

Gatekunst.

Om kvelden fikk vi koselig besøk av Kjetil, Magnhild, Maria og Simon. Det var litt av et sammentreff at Kjetil og Magnhild også hadde tatt turen til Bergen akkurat denne helga.

Veldig hyggelig med besøk.
Basse var overbegeistret over å få besøk.
Hallgeir og jeg avsluttet kvelden på pub med en nydelig Moscow Mule.