Palmehelga 31 mars til 2 april. 🐣

Fredag etter jobb bar det strake veien til Fjørtofta. Vi var bedt på rekefest på samfunnshuset på lørdag, og syntes det var greit å ta hele helga der når vi først dro.

Siden festen skulle være på samfunnshuset valgte vi likegodt å parkere utenfor der, greit med kort vei hjem om natta etter festen. 😊 Dette er ikke en oppstillingsplass for bobiler til vanlig men siden vi skulle på et privat arrangement fikk vi lov til å stå der.

Været viste seg fra sin beste side så vi var raske til å få frem solstolene og koste oss i solveggen. Det var litt kald vind, men når vi kom oss i ly helt inntil husveggen så gikk det fint.

Fjørtofta er den nordligste av øygruppa Nordøyane, det ble landfast dit ut i fjor sommer når Nordøyveien åpnet, før det var der fergesamband.

Fjørtofta er i likhet med de andre Nordøyene veldig flott, det er kjempefin natur og fint turterreng. Det er temmelig flatt der ute, det høyeste punktet er Æa fjellet som er 112,5 m.o.h

Jeg er så heldig å ha en tante og onkel der ute, så fredagskvelden bestemte vi oss for å besøke dem. Vi ble kjørt både frem og tilbake så det var god service.

Vi hadde en kjempe koselig kveld hos dem der det kom både musserende og spekekjøtt av villsau på bordet, begge deler smakte nydelig.

Lørdag stod vi opp til like strålende vær og etter frokost bestemte vi oss for å ta turen ut på Fjørtoftneset. Det er en fin gåtur i kupert terreng, det tok ca 50 minutt en vei å gå ut dit fra samfunnshuset. Størsteparten av området er verna naturreservat og der beiter villsauer for å holde vegetasjonen nede.

Vi kom til en saloon på veien ut, veldig stilig. Jeg vet ikke om den er i bruk, men et veldig morsomt påfunn er det iallefall.

Det var fortsatt en del snø i stien men bakken var frosset så det var fint å gå der.

Fyrtårnet på Fjørtofneset.

Snakk om drømmedag, virkelig en fantastisk start på påska.

Etter turen koste vi oss med lunch i solveggen før tante kom å hentet meg sånn at jeg fikk dusje og ordne meg borte hos dem, det er ikke farlig når man har familie i nærheten. ❤

Klokken 19.00 var det klart for rekefest, de hadde fått tak i fantastisk gode reker, 50/70. Det smakte nydelig og jeg for min del forspiste meg en smule.

Det var 105 påmeldte og de hadde fått tak i DJ som hadde et godt utvalg av musikk. Vi fikk virkelig testet dansefoten, noe vi gjør alt for sjelden så det var en vellykket kveld på alle måter i festlig lag med gode venner.

Om dere ønsker å ta turen ut til flotte Fjørtofta så er det mulig å parkere på Fjørtoft Småbåthavn og betale havneavgift. Der er tilgang på toalett, dusj, vaskemaskin. tørketrommel og strøm.

Ellers er det nok mulig å fricampe men akkurat hvor tør jeg ikke å si.

Søndag valgte vi å stoppe hos mamma på Lepsøya som også er en av Nordøyene, der fikk vi oss middag og dessert og koste oss sammen med dem noen timer før vi kjørte hjem.

Nå er det jobb mandag og tirsdag før vi tar påskeferie, vi har ikke helt bestemt oss for hvor turen går enda men det blir nok ikke veldig langt avgårde.