Fredrikstad – Hamar – Lesja.

Tirsdag 11 juli kjørte vi fra Sverige til Fredrikstad. Vi stoppet på Nordby for de siste innkjøpene før grensen. Men der ble vi lange i fjeset, for vi hadde ikke sjekket godt nok på forhånd og det viste seg at det ikke er Systembolag der, og siden det fortsatt er en del billigere i Sverige så ville vi gjerne få handlet kvoten vår. Da måtte vi ta turen tilbake til Strømstad før vi kunne fortsette mot Norge.

Vi regnet med at det kunne være fullt på bobilparkeringene inne i Fredrikstad sentrum, for det var helt fullt på campingplassen. Så i stedet for å ta sjangsen på å ikke få plass så forhåndsbooket vi på Enhus Camping:

Adresse: Enhuskilveien 67, 1679 Kråkerøy.

Tlf: +47 480 10 117

Mail: enhuscamping@gmail.com

Pris: 375,-NOK innkl. strøm.

Toalett: Ja

Dusj: Ja, innkludert. Man får et kort til servicebygget ved innsjekk.

Vaskemaskin: Ja, vet ikke pris.

Tørketrommel: Ja, vet ikke pris.

Tømming av gråvann: Ja

Tømming av toalett: Ja

Vannpåfylling: Ja

Servicebygget er litt slitt, det er egne dusjavlukker men de er små og der er ingenting å henge fra seg klær og håndkle på. Greit trykk og bra med varmevann.

Vi fikk veldig dårlig vær mens vi var der så vi orket ikke å ta turen inn til Fredrikstad, det er et stykke fra campingen så det blir i lengste laget å gå dit.

Campingen har fin beliggenhet ved sjøen, og det var en liten strand og badebrygge der, det er nok veldig fint der på en fineværsdag. Men der er en del gjess så det lå en del gåsedritt rundt omkring, det var ikke så veldig apetittelig.

Ellers så er det flott turterreng med mange fine stier, disse skulle vi gjerne hatt tid til å utforske, men nå måtte vi komme oss hjem så det ble bare en natt her.

Litt av campingplassen sett ovenifra.
En fin, liten badestrand.
Badebrygga.

En liten del av kyststien.

Fredrikstad er en by vi aboslutt kunne tenke oss å besøke ved en senere anledning, det ser ut som en koselig og sjarmerende by.

Onsdag 12 juli kjørte vi videre til Hamar og Hamar Bobilhavn:

Pris: 295,- NOK.

Vi var så heldige å få noen flotte dager her i ferien i fjor, så om dere vi lese mer om hvordan det er der finner dere det innlegget under sommerferien 2022 😊

Vi var ikke like heldige med været i år som i fjor, så det ble ikke til at vi benyttet den flotte strandpromenaden.

Vi liker oss godt på Hamar, veldig greit på Hamar Bobilhavn.

Det vi ikke så når vi var her i fjor var at det er en flott hundepark rett ved siden av bobilhavna. Det er et stort inngjerdet område der hundene kan springe løst, vi var der helt alene så Basse fikk virkelig strekke på bena, kjempe bra.

Inngangen til hundeparken.

Om kvelden gikk vi på Egon å spiste middag, mamma og Palmar spiste pizza, Hallgeir spiste svineknoke og jeg hadde kyllingconfit, det var godt alt sammen og vi var mette og fornøyde når vi gikk derifra.

Kylling Confit.
Det er veldig koselig på uteområdet deres men siden det hadde regnet ganske kraftig så var det litt for vått til å sitte ute.

Torsdag 13 juli våknet vi til flott vær, så det var litt trist å forlate Hamar, men vi måtte komme oss hjem til helga siden det er jobb igjen på mandag. Gikk en liten tur ned på den flotte moloen for å lufte Basse før vi dro.

På Hamar skilte vi lag med mamma og Palmar, og vi valgte da å kjøre til Lesja.

Vi meldte oss inn i Nortrip tidligere i år og fant ut at Lesja Bygdemuseum er Nortrip verter. De har fire plasser og heldigvis for oss så var det ledig plass der. Når vi er medlem av Nortrip får vi parkere gratis på Nortrip plasser, så dette er jo noe det kan være greit å benytte seg av.

Adresse: Kyrkjevegen 91, 2665 Lesja.

Tlf:  47 46 93 93

Ingen fasiliteter bortsett fra toalett i åpningstiden for resepsjonen.

Helt greit å parkere her for en natt.

Det ble desverre regn denne kvelden også så vi gikk oss bare en liten tur, ellers så bare slappet vi av og så på tv og leste før vi la oss. Vi fikk ei god og rolig natt og våknet uthvilte og klare for siste etappe.

Men først ville vi se oss om på Lesja bygdemuseum som er et friluftsmuseum som  består av 16 hus, 13 er fra 17- og 1800-tallet som viser tidens byggeskikk og boforhold i Lesja. Tre hus er av nyere dato.

Det koster 100,- NOK. å komme inn og det er innkludert omvisning i Lesja kirke.

Anton Sveen f.1914 laget mange flotte troll som ble veldig populære og fortsatt er det i dag, de blir solgt på ebay auksjoner for opptil flere tusen kroner.

Vi fikk smake på kjempe gode flatbrød, og denne karen kunne å kjevle, det var løvtynt og veldig godt.
Vi kjøpte deilige vafler i kafeen på tunet.

Vi fikk også med oss litt av trekkspillkonserten de holdt her denne dagen, de var veldig flinke, så det var koselig å nyte deilige vafler i sola og høre på dem.

Moskus og Jerv.

Vi kunne ikke dra fra Lesja uten å ha fått en omvisning i Lesja Kirke som er en korskirke fra 1749.

Dette er en utrolig flott kirke, spesielt innvendig. Utskjæringene må være noe av det mest imponerende vi har sett, helt fantastisk.

Lesja kirke.
Den fantastiske altertavlen, det tok 6 år å lage den.
Utskjæringen er tredimensjonale og utrolig imponerende.
Døpefonten.
Nydelige takmaleri.

Vi var glade for at vi fikk med oss et besøk på Lesja Bygdemuseum før vi kjørte hjem, det var veldig interessant.

Ferien kort oppsummert: Mye sol, en del vind, noen heftige regnbyger, bading, god mat og drikke og hyggelig selskap.

Sverige ga mersmak og det blir definitivt flere turer dit.

Nå blir det tre uker med jobb før en ny uke med ferie, da er vi klare for en ny bobiltur, hvor vet vi ikke enda, vi lar nok været bestemme…..