Florø.

Lørdag 24 juli våknet vi til tåke på Sandsøya. Vi hadde uansett bestemt oss for å komme oss rundt Stad siden det var meldt lite vind og lite bølger.

Turen rundt Stad var helt problemfri, dette er et fryktet havstykke så det er alltid spennende å skulle krysse der, så vi var veldig glade for at været var så bra.

Det var tåke helt til vi kom til Måløy, da fikk vi sol og kjempe fint vær omtrent til vi kom til Kalvåg, da ble det desverre tåke igjen resten av veien til Florø. Men vi fikk noen timer med sol og det var herlig.

Vi koser oss på flybridge.

Vi hadde opprinnelig tenkt oss til Hardbakke på lørdag men underveis fikk vi problemer. Det har vært stadig verre og verre å få båten opp i plan, men nå fikk vi den ikke opp i plan i det hele tatt og valgte derfor å dra til Florø for å undersøke problemet. Hallgeir valgte å utsette skruingen til søndag slik at motoren skulle bli kald.

Det var veldig mye båter i Florø men vi var heldige og fikk en fin plass ved siden av en hjelpsom og hyggelig kar fra Østlandet, det er alltid hyggelig å møte mennesker som er velvillige og hjelper til med fortøyningene.

Det var mye båter i Florø på lørdag kveld.

Vi var slitne etter en lang dag på sjøen og også litt bekymret over å ikke få båten opp i plan, så vi valgte å ta oss en tur på land for å spise middag. Jeg bestilte bord på Resturant Bryggekanten og der spiste vi buffet. Det var mye god mat men vi var litt skuffet over at det var slutt på krabben, vi fikk ei klo hver og den ga mersmak for den var veldig god.

Jeg er klar for en bedre middag.
Masse god mat.

Vi ble utrolig mette så vi gikk rett ombord igjen og tok en relativt tidlig kveld.

Søndag 25 juli våknet vi til et aldeles strålende vær og jeg bestemte meg for å gå en tur med Basse mens Hallgeir stakkars måtte skru motor i varmen.

For en fantastisk morgen.
Hallgeir gleder seg ikke til noen varme timer i motorrommet,

Jeg bestemte meg for å gå en tur over Lille og Storeåsen, det var en fin rundtur. Jeg gikk opp til kirken fra havna, det er bare noen minutter å gå dit opp. Da kom jeg inn på en fin tursti og rett opp på Lilleåsen, det var en ganske bratt motbakke opp dit. Fikk fin utsikt der oppe fra over byen og kom ned igjen på en fin turvei som førte opp til Storeåsen, der var det grusvei og jeg kom etterhvert ned igjen på hovedveien og tilbake til Florø sentrum.

Florø kyrkje.

Mellom Lille og Storeåsen er det er vann der det var mye ender, disse hadde Basse veldig lyst å hilse på. De var ikke like interessert i å hilse på han.

Basse syntes det var spennende med ender, det virket også som han syntes at det var godt å avkjøle seg i varmen.
Her dukket det opp et sjømonster også.
Det var mye vannliljer på vannet.
Det var veldig flott utsikt fra Storeåsen.
Vi kom til en fin paviljong underveis.
Her var det fint å gå, en flott grusvei.
På vei ned igjen til sentrum gikk vi fobi enda et vann.
Da har vi straks kommet ned igjen på havna.
Det var godt å slappe av etter turen.

Når jeg kom tilbake fra turen slappet jeg av på flybridge med en god bok. Hallgeir var varm og svett etter å ha skrudd på motoren, han fant noen potensielle lekasjer men hadde ikke de delene han trengte for å fikse det og avsluttet da for dagen i påvente av at Best Marine Florø skulle åpne på mandag.

Vi hadde noen reker vi måtte spise opp så da ble det lunsj på bryggekanten, det smakte fortreffelig.

Det smakte med reker på bryggekanten.

Om kvelden bestemte vi oss for å gå ut til Sørstrand Folkepark. Der var det en fin liten badestrand og vi tok oss et kveldsbad klokka 19.3o, det var deilig temperatur i vannet. Det var veldig fint der ute, flott tillaget.

En fin liten badestrand.
Det var veldig idyllisk her.
Det ble en deilig kveld.

Når vi kom tilbake til båten var det fortsatt varmt og fint så vi satt ute å koste oss. Vi fikk nye båtnaboer etterhvert, et veldig hyggelig par fra Ålesund, så vi satt ute å pratet med dem til nærmere midnatt.

Det ble en fantastisk solnedgang.

Mandag 26 juli været var fortsatt strålende, men enda varmere enn i går. Det ble etterhvert 27 grader. Basse og jeg gikk samme runden som i går og det var en varm fornøyelse.

Hallgeir tok seg en tur bort på Best Marine der han fikk kjøpt noen pakningsskiver. Han fikk også nummeret til en mekaniker men han kunne i beste fall ikke hjelpe oss før på torsdag.

Hallgeir bestemte seg da for å skifte pakningsskivene i håp om at dette kunne løse problemet og fikk etterhvert svar hos daglig leder hos Florø båt og fritid. Han avtalte med mekaniker at de kunne komme å se på det på tirsdag, Hallgeir skulle ta kontakt om morgenen.

Daglig leder hadde god peiling på vår type motor og ut i fra beskrivelse av feilen antydet han wastegate som sannsynlig feil.

Vi bestemte oss for å ta en prøvetur med båten om kvelden i håp om at det hjalp å skifte pakningsskivene. Jubelen stod i taket når vi fikk båten opp i plan flere ganger! Vi bestemte oss da for å avlyse mekaniker å utsette og skifte wastegaten til etter ferien.

Vi bestemte oss for å ta oss et bad fra kaia noe som gjorde veldig godt etter en lang og varm dag.

Dette var herlig.
Hallgeir tok seg en dusj på badeplattformen, det var rene sydenstemninga.
Vi har kjøpt kjølevest til Basse og det så ut som han syntes det var behagelig å ha på seg.

Vi valgte å spise på land denne kvelden også, da var vi på «To Kokker.» Vi spiste biff, den var sånn passe god men tilbehøret som var søtpotet fries var veldig godt og sausen var nydelig. Siden det ble ganske lenge å vente på maten fikk vi en gratis soft is til dessert, det var bra service.

Pyntet og klar for middag.

Tirsdag 27 mai valgte vi å fortsette turen videre, mer om dette i neste innlegg.

Det koster 250 kroner døgnet med strøm i Florø Gjestehavn, det er vann på brygga. Man får kode til sevicebygget når man betaler og der har man tilgang på gratis dusj, vaskemaskin og tørketrommel. Det var rent og ordentelig der. Det er også et søppelrom med kodelås.

Litt faktaopplysninger om Florø: Florø er Norges vestligste by og administrasjonssenter i Kinn kommune. Florø fikk bystatus i 1860 og var da senter for sildefisket både på 1800-tallet og i 1950-årene. Florø ble administrasjonssenteret i den nye kommunen Flora da kommunene Florø, Eikefjord, Bru og Kinn ble slått sammen 1. januar 1964. Wikipedia

Vi likte oss godt i Florø, det er en veldig fin havn å ligge i med 150 gjesteplasser. Det er flotte turområder her og ei koselig gågate med forskjellige butikker, her er også flere resturanter og kafeer.

Så selv om det ikke var planen vår å dra til Florø på denne turen led vi absolutt ingen nød, vi hadde noen fine dager her og kommer nok tilbake ved en senere anledning.