Langhelg til Trandal og Trandal Blues 😎

Tirsdag 29 juni tok vi turen til Trandal om ettermiddagen, Hallgeir er fortsatt sykemeldt og jeg tok ut 3 dager med ferie, slik at vi skulle være sikre på få en fin plass i havna. Og i tillegg planla vi å få oss en fjelltur til Trandalshatten før Trandal blues festival startet fredag ettermiddag.

På grunn av Corona ble det ikke Trandal blues i fjor, men siden det nå ble lettelse i tiltakene kunne den nok en gang bli arrangert. Denne gangen med bare norske artister og kraftig nedskalert med bare 300 biletter pr.kveld. Det er ganske stor forskjell på publikumsrekorden på 1800 personer!

Det er foreløpig god plass i havna.

Det var mye hyggelige folk på plass i havna allerede når vi kom, men flere av disse skulle dra på torsdag. Vi hadde en rolig kveld siden vi skulle på Trandalshatten dagen etter.

Trandalshatten onsdag 30 juni:

Vi har i flere år snakket om at vi må få tatt turen opp på Trandalshatten, den er 1220 m.o.h men vi bestemte oss for å få skyss oppover i dalen for å forkorte turen noe. Vi var så heldige at en hyggelig båtnabo fra Sykkylven hadde søsteren og svogeren sin boende på Trandal, så han fikk låne bilen deres å kjørte oss opp.

Komforten var så som så, men det var veldig greit å slippe å gå de 40 minuttene det tar før man kan starte på selve fjellturen.

Stien starter i en av svingene på vei opp mot Trandalssætra. Det går flatt innover et lite stykke før stien svinger rett opp mot egga gjennom et bratt og skogkledt terreng.

På vei opp igjennom skogen, det var tørt og fint i stien.

Når man kommer opp på eggen blir det mindre bratt et stykke, der kommer man til et lite tjern. Det er for skittent for oss å drikke av men Basse kunne drikke der, noe som gjorde godt for han på denne varme dagen.

Det er en fin sti bortover eggen og en fantastisk utsikt.
Vi nærmer oss Trandalshatten.

Etter hvert som vi nærmer oss Trandalshatten blir det brattere og brattere, til vi står under stupet av toppen. Da svinger stien til venstre og traverserer under toppen til motsatt side, hvor stien krysser i svært bratt terreng det siste stykket opp mot toppen.

Det er temmelig bratt og mye løsgrus noe jeg ikke liker så godt å gå i.
Her er vi på det siste stykket før toppen.

Ca 15 meter fra toppen er det lagt ut 2 tau, der er det svært luftig og man må ta et stort steg for å komme seg fra det ene tauet til det andre. Man må da lene seg inn mot fjellveggen og det er lite feste å finne. Her kjente jeg at motet sviktet, det ble rett og slett for skummelt for meg, og vi hadde heller ikke klart å få med oss Basse opp dit. Hallgeir kom seg opp det første tauet men tok ikke sjangsen på tau nummer 2 pga at han fortsatt har nedsatt kraft i den ene armen etter nakkeoperasjonen.

Det var veldig tungt å gå ned igjen siden det er så bratt. Vi var veldig slitne i beina når vi kom ned til veien der Daniel kom å hentet oss.

Her er Hallgeir på vei ned igjen i det første tauet.
Vi er uansett godt fornøyde med å ha kommet oss så langt, en flott tur med en helt fantastisk utsikt.

Konklusjonen vår er at denne turen ikke passer for folk med høydeskrekk siden det er en del luftige partier. Men turen frem til foten av toppen vil nok passe for de fleste og man har en fantastisk utsikt også herifra.

Etter turen spiste vi middag på Christian Gaard, med kald drikke til og nydelig sjokoladekake til dessert.

Det smakte fanastisk med en kald cider i varmen.
Inngangen til Christian Gaard.

Torsdag 1 juli: Kom Monica og Bjørn for å bo ombord med oss. Merete, Trygve, Hilde, Roar, Kristin og Bent Hugo kom også om ettermiddagen. De var fordelt på to båter og fikk havneplass like i nærheten av oss.

Jeg måtte vaske litt før gjestene kom.
Der det er hjerterom er det husrom ❤

Det ble en livlig kveld men vi hadde heldigis vett til å legge oss noenlunde tidlig med tanke på at vi har to festivalkvelder foran oss.

Fredag 2 juli: Etter en god frokost bestemte Hallgeir og Bjørn seg for å gå en tur til Trandalssætra mens vi andre valgte å gå ut til Nes. Der hadde vi planer om å gå ned til naustene ved sjøen, men fikk beskjed om at det var privat område, så da måtte vi snu og gikk et stykke tilbake der det står et bord med benk. Her ble det pause med medbrakt musserende vin.

Det var godt å avkjøle seg litt i varmen.
Humøret er på topp.

Fredagskvelden var det festival start klokka 19.00, men siden vi hadde det så gøy ombord i båtene ble vel klokka nærmere 20.00 før vi kom oss dit.

Det kom en god del flere båter på torsdag og fredag men det var langt fra så fullt som det bruker å være under bluesen.

Kveldens artister var:

Anita Nordheim, Blues n`Groove Company.

Løsjakkene m/special guest Bent Patey.

Jørgen Sandvik, Permanene Vacation.

Anita Nordheim, Blues n`Groove Company var veldig flinke og de laget god stemning.
Anita Nordheim, en veldig bra vokalist.
Stemningen ble ikke mindre når det var Løsjakkene sin tur.
Frank Willy Utgård er helt rå på gitar.
Chris tok også turen inn på fredagskvelden med bobil.
En nydelig kveld.

Pga restriksjonene var festivalen slutt klokka 00.00 men da var ikke vi klare til å avslutte festen. Det ble nachspiel ombord i «Fri Flyt» Hilde og Roar sin båt. Det ble allsang og full jubel når Frank Willy fra gruppa Vassendgutane kom en tur ombord. Vi holdt det gående til klokka 03.30 og det ble en kjempemorsom fest.

Lørdag 3 juli: Det var en noe redusert gjeng som våknet til nok en strålende dag, men etter en god frokost kom det seg betraktelig og når vi hadde sittet en stund å svettet i sola, bestemte vi oss for å gå ut på motsatt side av Trandal for å bade. Det er en veldig hyggelig dame som bor og eier der og vi var hjertelig velkommen til å bruke badeplassen hennes.

Det var utrolig deilig å bade, og vannet var ikke spesielt kaldt.

Denne kvelden startet festivalen klokka 18.00 og kveldens artister var:

Løsjakkene varmet opp.

The Norwegian Soulband

Tora

Sunnmøre Baarelag

The Norwegian Soulband med Kim Rune Hagen som vokalist.
Kim Rune Hagen, fantastisk stemme!
Utrolig deilig med festival, sol og sommer.
Tora
Tora – god både på vokal og gitar.

Lørdag kveld tok vi det litt roligere siden vi var slitne etter fredag, så da la vi oss når festivalen var slutt, det var fornuftig med tanke på hjemturen på søndag. Vi hadde noen herlige dager på Trandal som ble avsluttet med en kjempe flott festival sammen med gode venner. Mye latter, sang, prating og god stemning. Og når det hele ble toppet med et fantastisk sommervær så kunne vi ikke bedt om mer.

2 kommentarer til «Langhelg til Trandal og Trandal Blues 😎»

1. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself
    or did you hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking to construct my own blog and would like
    to know where u got this from. many thanks

1. Hello. Thank you, nice to know that you like our blog. We made it our selves in a site called wordpress, very easie too use 🙂

Det er stengt for kommentarer.